Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Michał Dydliński 15.09.2021

Program budowy stu obwodnic. Drogowcy podsumowują dotychczasowe prace

Drogowcy podsumowali dotychczasowe prace dotyczące realizacji programu budowy stu obwodnic. Odpowiedzialna za to Generalna dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi w tej chwili intensywne prace przygotowawcze dla 78 obwodnic. Trzynaście obwodnic jest już na etapie realizacji. Dla jednej obwodnicy trwa obecnie przetarg na projekt i budowę, a dla kolejnych ośmiu szukamy wykonawców dokumentacji.

W realizacji jest trzynaście obwodnic o łącznej długości 106,9 kilometrów  i wartości 1,8 miliarda złotych. Są to obwodnice: Wąchocka, Smolajn, Żodynia, Gryfina, Lipska, Suchowoli, Sztabina Brzezia, Gostynia, Grzymiszewa, Szczecinka oraz Pułtuska. Dla obwodnic Smolajn i Brzezia zostały wydane już decyzje o wszystkich zezwoleniach i trwają tam roboty budowlane.

Obecnie ogłoszonych jest dziewięć przetargów, z czego jeden na realizację około 3-kilometrowej obwodnicy Strykowa w województwie wielkopolskim.

Pozostałe osiem to przetargi na dokumentację dla zadań o łącznej długości nieco ponad 87 kilometrów. Są to między innymi  przetargi na wykonanie koncepcji programowej dla obwodnicy Starogardu Gdańskiego czy przetarg na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla budowy obwodnic Szczebrzeszyna i Zamościa.

carpatia 12.jpg
Via Carpatia. Rusza budowa kolejnego odcinka trasy S19

Prawie 80 obwodnic w przygotowaniach

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje też, że w tej chwili w przygotowaniu jest 78 zadań o łącznej długości nieco ponad 657 kilometrów.

Wszystkie obwodnice będą drogami krajowymi główne ruchu przyspieszonego. Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe. W takim przekroju powstaną między innymi obwodnice Wąchocka, Nowego Targu, Chrzanowa i Trzebini, Olsztyna i Dywit, Kalisza, Pułtuska, Głogowa oraz Legnicy.

GDDKiA zwraca uwagę, na współpracę z samorządami i lokalnymi społecznościami przy projektowaniu obwodnic.

Podczas etapów przygotowania inwestycji rozpatrywane i konsultowane są różne warianty. Dzięki temu można uniknąć problemów w przyszłości, które mogą wpłynąć na realizację inwestycji. Często każdy rozpatrywany wariant ma swoich zwolenników i przeciwników. Jedni chcą drogę bliżej swoich zabudowań, inni wręcz przeciwnie. Dla jednych wystarczy wyprowadzenie ruchu z miasta, dla innych z kolei ważne jest uruchomienie stref inwestycyjnych, które powstają przy nowej drodze. Często trudno jest pogodzić wszystkie interesy.

- Budowa nowej drogi, nie jest celem samym w sobie. Każda droga, to inwestycja, która ma ułatwić bezpieczną komunikację, co do zasady wyprowadzić ruch tranzytowy z zatłoczonych uliczek miast i miejscowości i dać możliwość rozwoju, szanując wszystkich w jednakowy sposób. Na tym musimy się skupić oraz zgodnie i odpowiedzialnie współpracować - powiedział Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA.

Poprawa bezpieczeństwa i komfortu mieszkańców

Głównym beneficjentem tego programu są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości.

Program budowy 100 obwodnic zawiera również  listę rezerwową. Obwodnice te będą mogły być realizowane w wyniku uzyskania oszczędności przetargowych oraz na skutek rozliczania zadań drogowych oddawanych do ruchu. Decyzje w tej sprawie podejmie minister infrastruktury.


PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md