Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Adam Kaliński 22.09.2021

Mniej wypadków i rannych na przejściach dla pieszych. Pomogły nowe przepisy i kampania społeczna

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Drogowego podsumowała prowadzoną przez siebie kampanię pod hasłem "Czy to cię tłumaczy". Jej start zbiegł się z wdrożeniem nowych przepisów dotyczących zarówno kierowców, jak i pieszych. Ze statystyk wynika, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy rzadziej dochodziło do wypadków na przejściach dla pieszych.

Na początku czerwca tego roku piesi zyskali nowe prawa, a kierowcy nowe obowiązki. Od tego czasu każdy, kto chce wejść na przejście dla pieszych, uzyskuje pierwszeństwo. Kierowca ma natomiast zachować w okolicy przejścia szczególną ostrożność i przepuścić osobę, która przez nie przechodzi.

Mniej wypadków na przejściach

Z zestawienia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Drogowego wynika, że od pierwszego czerwca do końca sierpnia tego roku doszło w całej Polsce na przejściach do 421 wypadków. To o 3 procent mniej, niż w roku 2020, a o 24 procent mniej, niż w roku 2019. W tych zdarzeniach śmierć poniosło 28 pieszych, a kolejnych 416 zostało rannych.

Porównując te dane do analogicznych okresów w 2020 i 2019 roku, widać spadek zarówno liczby wypadków, jak i ciężko rannych. Spadła też liczba osób ciężko rannych – w porównaniu do 2020 roku o blisko 14 procent, a w porównaniu do 2019 roku o blisko 30 procent.

Pieszy też musi uważać

Eksperci z KRBD wskazują, że jest to efekt nowych regulacji i dyskusji, która się wokół nich toczyła. Konrad Romik z KRBD zwraca jednak uwagę, że zmiany dotyczące przejść dla pieszych, nie dają osobom niezmotoryzowanym bezwzględnego pierwszeństwa. Podkreśla, że pieszy także musi zwracać uwagę na to co się dzieje na drodze.

Przejście dla pieszych EN-1200.jpg
Pierwszeństwo pieszych – czy to działa?

Eksperci zwracają uwagę na czynnik, który nieco zaburza badania. O okresie wiosenno-letnim zeszłego roku na drogach z powodu pandemii panował mniejszy, niż zazwyczaj ruch. Dlatego też ważne jest porównanie do sytuacji sprzed dwóch lat.

Zakaz jazdy na zderzaku

To nie jedyne zasady dotyczące ruchu drogowego, które obowiązują od początku czerwca. Od tego czasu zakazana jest tak zwana jazda na zderzaku, czy tuż za poprzedzającym samochodem. Szczególnie niebezpieczna jest ona na drogach szybkiego ruchu. Taki styl jazdy może doprowadzić do wypadku i tragedii. Koleją nowością jest zrównanie prędkości w terenie zabudowanym do 50 km/h przez całą dobę. Eksperci z KRBD podkreślają, że ta zmiana ma wpływ na bezpieczeństwo na drogach po zmroku.

Konsekwencje braku uwagi i pośpiechu

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Drogowego w ramach kampanii opublikowała serię spotów adresowanych zarówno do pieszych i kierowców. Ostrzegają one przed konsekwencjami braku uwagi i pośpiechu na drodze. Kolejnym etapem kampanii będzie przygotowanie i emisja serii audycji telewizyjnych i radiowych o tematyce bezpośrednio związanej z bezpieczeństwem na drogach.

Wezmą w nich udział między innymi psychologowie transportu, technicy samochodowi, czy inżynierowie drogowi. Na stacjach benzynowych będą także kolportowane ulotki dotyczące kampanii, która jest współfinansowana z funduszy Unii Europejskiej.

IAR, Aleksander Pszoniak, PR24, akg