Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Jarosław Krawędkowski 14.10.2021

Rynek e-commerce w Polsce. Jego wartość wynosi już 100 mld zł, ale nie jest wolny od problemów

Pandemia przyspieszyła rozwój polskiego rynku e-commerce - jego wartość przekroczyła w 2020 r. 100 mld zł, podano w raporcie "Chmura w e-commerce w Polsce 2021: wyzwania, trendy, dobre praktyki".

Jak jednak zauważono, pandemia jednocześnie doprowadziła do dużego obciążenia jego infrastruktury technologicznej – przeciążone systemy zawieszały się, wydłużył się czas ładowania stron, a to z kolei zwiększyło liczbę reklamacji i niezadowolonych klientów.

Wartość e-commerce większa o 40 mld zł niż rok wcześniej

Jak zauważają autorzy opracowania, wartość polskiego rynku e-commerce w pandemicznym roku 2020 przekroczyła 100 mld zł i była o 40 mld zł większa niż szacowano.


zakupy online free 1200.jpg
Polacy wśród światowych liderów w zakupach onlin

Również prognozy na przeszłość są optymistyczne. Powołując się w raporcie na analizy PwC, napisano, że w 2026 r. wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce osiągnie poziom 162 mld zł, co oznacza średnioroczny wzrost o aż o 12 procent.

"Najszybciej będzie rosła sprzedaż produktów spożywczych oraz z kategorii zdrowie i uroda. Ponad 74 proc. Polaków i Polek po zakończeniu pandemii utrzyma poziom zakupów internetowych, a 10 proc. go zwiększy" - czytamy w raporcie IDG, Oktawave i Grupy K2.

Wzrost handlu w internecie wywołał  też problemy

Jednak, jak zauważają autorzy raportu, szturm, jaki przeżyły sklepy internetowe, nadwyrężył ich możliwości technologiczne.

Głównym wyzwaniem w sytuacjach nagłego wzrostu ruchu na platformach sprzedażowych okazały się problemy z dostępnością systemów: wydłużony czas ładowania stron (27 proc.) oraz przestoje w funkcjonowaniu platformy (21 proc.), które skutkują nawet porzuceniem koszyka (18 proc.).


zakupy internet 1200.jpg
Czy pandemia wpłynęła na handel w internecie? Zobacz najnowszy raport

 Zaznaczono też, że konieczność dokupowania serwerów znacząco podniosła wydatki na IT (25 proc.), a niewłaściwie dobrana infrastruktura uwydatniła problemy z bezpieczeństwem (23 proc.).

Największy problem witryn handlowych – wzrost niezadowolonych i zdenerwowanych klientów

"Nagły wzrost liczby operacji powoduje, że dobrze radzące sobie na co dzień systemy nie są w stanie wytrzymać obciążenia, a obsługa klienta tonie pod falą zgłoszeń od niezadowolonych klientów. Nie jest o marginalne zjawisko, bo aż 44 proc. sklepów internetowych w Polsce doświadcza przestojów" - napisano w raporcie.

Wskazano, że aż 42 proc. konsumentów jest w stanie zrezygnować z danej marki sklepu po zaledwie jednym złym doświadczeniu, co oznacza utratę klientów i realnych zysków. Część osób decyzyjnych z branży e-commerce ocenia, że godzina przestoju może kosztować od 1000 do 5000 zł (14 proc.), a nawet do 20 tys. zł (10 proc.).

Lekiem na kłopoty techniczne okazała się…chmura obliczeniowa

Napisano, że konieczność zapewnienia dostępności oferty, sprawiła, że przedsiębiorcy zwrócili się w stronę chmury obliczeniowej. Obecnie - jak czytamy - ponad połowa e-sklepów w Polsce (58 proc.) już korzysta z takiej usługi.

Największymi korzyściami z przejścia do chmury - jak wynika z raportu - jest wzrost sprzedaży (40 proc. wskazań) i krótszy time-to-market (30 proc.).

Na kolejnych miejscach uplasowały się: poprawa bezpieczeństwa (26 proc.), stabilności i dostępności platformy (24 proc.) oraz bardziej elastyczne zarządzanie platformą, usługami i aplikacjami (21 proc.).

PAP, jk