Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Sławomir Dolecki 23.12.2021

Centralny Port Komunikacyjny priorytetem inwestycyjnym UE. Jest szansa na kolejne środki unijne

Port Solidarność, przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej na północ oraz linia kolejowa z Ostrołęki przez Łomżę do Giżycka zostały dopisane do priorytetów inwestycyjnych UE na najbliższe lata. - Otwiera to przed spółką CPK możliwość skutecznego wnioskowania o kolejne środki unijne - powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny poinformowała, że Komisja Europejska opublikowała projekt nowego rozporządzenia, które uwzględnia niektóre polskie propozycje dotyczących rewizji Transeuropejskiej Sieci Transportowej.

W skład TEN-T wchodzą strategiczne europejskie szlaki kolejowe, drogowe, lotnicze, morskie i śródlądowe drogi wodne, a także tzw. infrastruktura punktowa, na przykład porty lotnicze i morskie oraz terminale drogowo-kolejowe.

Linia  Warszawa-Łódź-Poznań w sieci bazowej TEN-T

- W ocenie Komisji Europejskiej kluczowe inwestycje Programu CPK powinny stanowić priorytety unijnej polityki inwestycyjnej, a ich realizacja stać się wkładem Polski w europejski system transportu. To bardzo dobra wiadomość, która otwiera przed spółką CPK możliwość skutecznego wnioskowania o kolejne środki unijne - powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Jak podała spółka, w tzw. sieci bazowej TEN-T znajduje się przygotowywana przez CPK linia Kolei Dużych Prędkości Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław (tzw. igrek). Wymagania są takie, że sieć bazowa powinna zostać zrealizowana przez kraje członkowskie - przy wykorzystaniu środków UE - do końca 2030 r., co wpisuje się w plany inwestycyjne CPK.

W planach UE trasa kolejowa Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław to część składowa Europejskiego Korytarza Transportowego Morze Północne - Bałtyk. W planach inwestycyjnych CPK to tzw. szprycha nr 9.

Do kategorii projektów rozszerzonej sieci bazowej - z wysokim priorytetem przy przyznawaniu środków unijnych - których budowa powinna zostać ukończona do 2040 r., Komisja Europejska wpisała tzw. CMK Północ. To przedłużenie istniejącej Centralnej Magistrali Kolejowej na północ: przez CPK do Warlubia jako element "szprychy" nr 1. Przebieg istniejącej linii CMK i jej planowanego przedłużenia przez CPK jest zgodny z korytarzem sieci bazowej "Bałtyk - Adriatyk".

Bruksela do rozszerzonej sieci bazowej TEN-T zaliczyła również odcinek Katowice-Ostrawa przez Jastrzębie Zdrój. Ten polsko-czeski transgraniczny projekt CPK, stanie się elementem korytarza: Bałtyk - Adriatyk.

10 "szprych", prowadzących do nowego lotniska

Ponadto, w sieć kompleksową TEN-T wpisano trzy przygotowywane odcinki CPK, których celem jest zmniejszenie wykluczenia transportowego. Chodzi o trasy kolejowe przebiegające przez Mazowsze, Podlasie i Mazury, jak np. odcinek Ostrołęka - Łomża - Giżycko. Jak dodano, według Komisji Europejskiej, realizacja tych zadań powinna zostać ukończona nie później niż w 2050 r.

Spółka CPK przygotowuje budowę w sumie 10 kolejowych szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 1.800 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

Sieć korytarzy transportowych TEN-T łączy prawie 450 miast lotnisk, portów i terminali na terenie UE.

PR24.pl, PAP, DoS