Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Sławomir Dolecki 23.02.2022

Inwestycje CPK wchodzą w nową fazę. Horała: Łódź będzie jednym z największych beneficjentów inwestycji

Inwestycje Centralnego Portu Komunikacyjnego w rejonie Łodzi wkraczają w kolejną fazę. Spółka CPK kompletuje dokumentację do wniosku o decyzję lokalizacyjną dla tunelu dużych prędkości w Łodzi. Dla odcinka Warszawa-CPK-Łódź wkrótce zostanie wskazany wariant inwestorski.

Projektowany tunel dalekobieżny CPK w Łodzi to najbardziej zaawansowana spośród inwestycji CPK. 4-km podziemny przejazd ma już decyzję środowiskową, a od listopada ubiegłego roku wkroczył w fazę projektowania.

W pierwszej połowie marca spółka planuje odebrać tak zwaną koncepcję programowo-przestrzenną tunelu, a miesiąc później złożyć wniosek o decyzję lokalizacyjną.

Częściej i szybciej do największych miast

Według harmonogramów, po pozyskaniu decyzji lokalizacyjnej w IV kwartale tego roku spółka CPK planuje złożyć - wraz z kompletnym projektem budowlanym i uzgodnieniami dotyczącymi między innymi fazowania robót - wniosek o pozwolenie na budowę.

- Łódź wraz z regionem będzie jednym z największych beneficjentów inwestycji lotniskowych i kolejowych CPK. Dzięki nim ze stolicy województwa pojedziemy częściej i szybciej do największych miast w Polsce, na przykład do Warszawy w 45 minut - dziś trwa to dwa razy dłużej, a do Wrocławia i Poznania w godzinę i 10 minut, zamiast obecnych 3 godzin - powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu do spraw CPK.

Z Portu Solidarność będzie można dojechać koleją do Łodzi z prędkością do 250 km/godz. w zaledwie pół godziny. Na terenie miasta pociągi dużych prędkości będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej numer 14 na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej. Dalej trasa poprowadzi w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlała się w stronę Poznania.

W grudniu spółka CPK podpisała umowę na dofinansowanie tego zadania w wysokości około 60 mln zł z unijnych funduszy.

Niejedyny podziemny przejazd kolejowy

Tunel CPK to niejedyny podziemny przejazd kolejowy w Łodzi. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe buduje tunel dla ruchu aglomeracyjnego - także przez Łódź Fabryczną, ale dalej przebieg jest już inny - powstaną trzy nowe przystanki kolejowe: Śródmieście, Polesie i Koziny. Następnie tunel PLK będzie się rozwidlał - na północ do stacji Łódź Żabieniec i na południe do stacji Łódź Kaliska.

Dla tak zwanej szprychy numer 9 CPK, czyli linii kolejowej, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem, zgodnie z harmonogramem opracowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Ten etap najbardziej zaawansowany jest to dla 140-km odcinka między Warszawą i Łodzią, dla którego prace planistyczne trwają od połowy ubiegłego roku.

Do dzisiaj proponowane warianty zostały skonsultowane z samorządowcami i mieszkańcami ze wszystkich gmin między Warszawą i Łodzią, przez które przebiegają. W tej sprawie do spółki i do wykonawcy studium wpłynęło blisko 19 tysięcy opinii i uwag.

219 km nowych linii kolejowych

Jeszcze w tym miesiącu rozpocznie się druga tura konsultacji, czyli spotkania informacyjne - tym razem w trybie online - które potrwają do końca marca i podczas której mieszkańcy będą mogli zobaczyć zawężoną do trzech liczbę wariantów i proponowane dla nich rozwiązania techniczne. Poprzedza ona wskazanie tak zwanego wariantu inwestorskiego, który spółka CPK przedstawi do wniosku o decyzję środowiskową w pierwszej połowie roku. Kolejny etap to przygotowanie dokumentacji budowlanej i wniosek o decyzję lokalizacyjną.

W przypadku ponad 200-km odcinka między Łodzią i Wrocławiem prowadzone są konsultacje społeczne. Na przełomie marca i kwietnia planowane jest rozpoczęcie ich drugiego etapu.

Inwestycje CPK dla województwa łódzkiego oznaczają budowę 219 km nowych linii kolejowych przez spółkę CPK i modernizację istniejących tras kolejowych. To zadanie mają wykonać PKP Polskie Linie Kolejowe.

W planach jest też poszerzenie autostrady A2 na odcinku z Warszawy do Łodzi.

Planowane zakończenie budowy Portu Lotniczego Solidarność to czwarty kwartał 2027 roku. Sieć kolejowa związana z CPK ma być gotowa w 2034 roku.

PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS