Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Stanisław Brzeg-Wieluński 01.05.2022

Przekop Mierzei Wiślanej na ostatniej prostej. Termin otwarcia będzie dotrzymany

Pod koniec przyszłego tygodnia zostanie podpisana umowa na budowę toru wodnego w ramach powstającej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Będzie to odcinek toru o długości ok. 8,2 km na Zalewie Wiślanym - poinformował wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Będzie to odcinek toru o długości ok. 8,2 km na Zalewie Wiślanym, który umożliwi żeglugę statków morskich o długości 100 metrów oraz zestawów barek długich na 180 m o szerokości 20 metrów i zanurzeniu 4,5 m. W ramach tej inwestycji wykonane zostaną roboty czerpane wraz z transportem urobku na nowo powstałą wyspę na Zalewie Wiślanym.

-Zostanie również dostarczone oznakowanie nawigacyjne. Inwestor, którym jest Urząd Morski w Gdyni, zakłada, że ta część inwestycji zostanie zakończona w pierwszej połowie przyszłego roku - wyjaśnił wiceminister Grzegorz Witkowski.

Dziś widać, że to była potrzebna inwestycja

Wiceminister Grzegorz Witkowski przypomniał też, że we wrześniu 2022 roku zakończony zostanie pierwszy etap inwestycji, którym jest Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną.

-Jeszcze trzy lata temu wielu polityków opozycji wyśmiewało tę inwestycję, mówiąc, że nie dojdzie ona do skutku. Dziś ci sami oponenci robią sobie zdjęcia na Kanale Żeglugowym i mówią mi, że od zawsze byli za tą budową. Być może ma to związek z obecną sytuacją geopolityczną. Widzimy, jak trafną była decyzja o budowie kanału oraz drogi wodnej do Elbląga. Przypomnę, że tylko w zeszłym roku w porcie przeładowano blisko 1,5 mln ton materiałów budowlanych właśnie na budowę Kanału Żeglugowego - powiedział Witkowski.

Elbląg, które jest właścicielem portu, jeszcze w tym roku rozpocznie rozbudowę infrastruktury portowej. -Dajemy portowi pełną drogę wodną, natomiast nie możemy inwestować w port, gdyż jest komunalny – podkreślił wiceminister Witkowski.

Czym jest nowy kanał żeglugowy Elbląg-Zatoka Gdańska?

Nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską to jedna z priorytetowych inwestycji rządu. Ma ona wzmocnić suwerenność Polski i uniezależnić nasz kraj od decyzji rosyjskiej strony. Na przepłynięcie przez cieśninę pilawską polskie jednostki musiały każdorazowo uzyskiwać zgodę Rosji.

Po wybudowaniu kanału nie będą musiały tego robić. Dzięki przekopowi skróci się też droga jednostek płynących z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Inwestycja wzmocni port w Elblągu i porty nad Zalewem Wiślanym.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.


PR24/PAP/sw