Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Tomasz Kamiński 23.02.2011

Gorzki kryzys cen słodyczy w UE

Wytwórcy słodyczy muszą coraz więcej płacić za cukier. Łakocie mogą zatem zdrożeć, ale niewiele, bo producenci wolą obniżyć własną marże niz podwyższać ceny. Tym samym będą stratni.
Gorzki kryzys cen słodyczy w UEFot. Glow Images

Piekarze i producenci słodyczy płacą za cukier już ponad 3,5 zł za kg, o 30 - 40 proc. więcej niż rok wcześniej. To powoduje, że ich biznesy zbliżają się do granicy opłacalności.

Kryzys na rynku cukru spowodowała unijna regulacja jego produkcji - pisze "Dziennik Gazeta Prawna". Do tego doszły: susze i pożary na świecie, a w Polsce powodzie. Według gazety, ponieważ globalny popyt rośnie, a produktu na rynku jest coraz mniej, notowania cukru wystrzeliły w górę.

Polska nie jest w stanie pomóc przez sprzedaż swojej nadwyżki cukru. Po pierwsze w Polsce produkcja cukru spadła o 200 tys. ton, do poziomu 1,43 mln ton. Po drugie, z tego nie więcej niż 1,405 mln ton możemy sprzedać na rynku unijnym - na tyle pozwalają nam przyznane przez Unię limity, które nie zaspokajają rosnącego popytu. Resztę, czyli około 250 tys. ton, musimy wyeksportować poza Unię.

Wysokie ceny natomiast cieszą cukrownie. Gazeta podkreśla, że obecna sytuacja to dla nich świetny interes. Jednak dla producentów słodyczy oznacza konieczność importu droższego cukru spoza Unii.

Ruchy cen odczujemy my - najpewniej będą musiały zdrożeć słodycze. Podwyżki nie przekroczą 5-8 proc., bo powyżej tej granicy spada zainteresowanie kupujących. "Dziennik Gazeta Prawna" wyjaśnia, że cukier to 20-30 proc. w produkcji ciastek i 50 innych słodyczy.

Na podwyżkach stracą zatem firmy, bo nie będą podwyższać ceny powyżej pewnego pułapu, a koszty będą rosnąc. Tym samy zmniejszy się ich marże. Te na razie są na poziomie 10 procent. Gazeta podkreśla, że pole manewru jest niewielkie. Problem dotyczy również branży napojów i przemysłu przetwórczego.

IAR/tk