Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Tomasz Kamiński 18.07.2011

Dwa na trzy biura podróży łamią nasze prawa

Coraz mniej biur podróży narusza prawa klientów, ale wciąż robi to ponad 60 procent firm - wynika z raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dwa na trzy biura podróży łamią nasze prawafot. SXC

Urząd zbadał 171 wzorów umów stosowanych przez 87 firm turystycznych i okazało się, że 63 procent przedsiębiorców łamało prawo. Taki wynik oznacza jednak poprawę wobec 2008 roku, kiedy aż 96 procent form nie przestrzegało praw klientów.

Prezes UOKiK-u Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel wskazuje, że najczęściej nieprawidłowości dotykają klientów biur podróży finansowo. Nieuczciwi przedsiębiorcy ograniczają swoją odpowiedzialność i na przykład nie chcą odpowiadać za zgubiony bagaż, albo utrudniają złożenie reklamacji. Firmy nie dotrzymują również 20-dniowego okresu ochronnego przed wyjazdem, kiedy cena wyjazdy nie może ulec zmianie.

Tomasz Kolaszyński z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych przedsiębiorcy coraz częściej przestrzegają praw konsumentów, bo ich klienci coraz więcej wiedzą, a przede wszystkim czytają umowy przed ich podpisaniem.

Właściciel biura podróży oraz biegły sądowy w sprawach turystyki Marek Kamieński coraz częściej dostrzega klientów, którzy podczas wakacji mierzą metraż pokoju i dokumentują nieprawidłowości na zdjęciach. Jego zdaniem, choć zdarzają się przypadki wymuszeń reklamacji, uczciwi przedsiębiorcy nie mają się czego bać, jeśli tylko piszą prawdę w katalogach. Eksperci przypominają, że katalogi przedstawiane klientom w biurach podróży również są ofertą handlową i zawarte w nich informacje muszą być zgodne z warunkami, jakie turysta zastanie na miejscu.

tk