Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Tomasz Jaremczak 27.09.2012

12 mld USD za subwencje dla Boeinga. UE chce ukarać USA

Uważa, że Stany Zjednoczone nie wprowadziły w życie zakazu jej stosowania, choć orzekła go Światowa Organizacja Handlu (WTO).
Boeing 787Boeing 787All Nippon Airways/Wikipedia

Raport WTO potwierdził stawiane już wcześniej Stanom Zjednoczonym zarzuty nielegalnego dofinansowywania Boeinga, ze szkodą dla jego europejskiego rywala - Airbusa.
USA subsydiowały Boeinga poprzez odciążające koncern granty dla NASA na prace badawczo-rozwojowe (2,6 mld USD), granty na programy badawcze i rozwojowe finansowane przez ministerstwo obrony USA (1,2 mld USD), fundusz subsydiujący handel zagraniczny (2,2 mld USD) i ulgi podatkowe przyznane przez stan Waszyngton (blisko 3,1 mld USD na lata 2006-2024).
Sprawa może jednak trafić do arbitrażu. Umowa podpisana w styczniu 2012 roku między USA i UE regulująca postępowanie w takich sporach prawnych stwierdza bowiem, że wszelkie ewentualne sankcje Unia może nałożyć tylko za zgodą WTO, a wdrożenie zapisów tej umowy przedłuży cały proces o rok do dwóch lat - wyjaśnia Komisja Europejska. Na razie odbędą się konsultacje między Brukselą a Waszyngtonem, na co przystał wstępnie w środę ambasador USA przy WTO w Genewie.
Zadowolenia z działań UE nie kryje konsorcjum Airbus, główny konkurent Boeinga na rynku samolotów pasażerskich. - Airbus jest wdzięczny Komisji Europejskiej, że podjęła dalsze działania - czytamy w jego komunikacie.

Według Airbusa, bez tych subwencji amerykański koncern nie byłby w stanie wejść na rynek z międzykontynentalnym samolotem pasażerskim Boeing 787 Dreamliner.

tj