Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Michał Karpa 03.09.2013

Unia da pieniądze na remont kolejowych linii towarowych

PKP PLK chce znacząco zwiększyć na nich prędkość przejazdu pociągów. Pieniądze na ten cel mają być przeznaczone już z kolejnego budżetu Unii Europejskiej – na lata 2014-2020.
Unia da pieniądze na remont kolejowych linii towarowychSXC
Posłuchaj
  • Pełnomocnik zarządu PKP PLK Piotr Malepszak o obligacjach, które umożliwią dalsze remonty kolejowych linii towarowych (IAR/Jedynka)
  • Pełnomocnik zarządu PKP PLK Piotr Malepszak o zwiększeniu prędkości w ruchu towarowym (IAR/Jedynka)
Czytaj także

Koszt całej inwestycji wyniesie od 30 do 35 mld złotych. Będą to w większości środki unijne. Pieniędzy na remonty starczy – zapewniał w radiowej Jedynce pełnomocnik zarządu PKP PLK, Piotr Malepszak. I to mimo tego, że rząd obciął o miliard dotację dla spółki. PLK uratowało jednak zaciągnięcie obligacji. Bez nich wiele remontów byłoby niemożliwych.

W latach 2014-2020 kolej chce położyć większy nacisk na remont linii towarowych. Obecnie znaczna część z nich jest w opłakanym stanie technicznym, co utrudnia sprawne przewiezienie towarów i odciążenie polskich dróg. Dzięki remontom średnia prędkość na liniach towarowych w Polsce ma wynosić 70-80 km na godzinę.
Obecnie po naszych torach pociągi towarowe poruszają się z średnią prędkością zaledwie 25 kilometrów na godzinę. To głównie przez fatalny stan infrastruktury kolejowej na Śląsku. I to ona ma być remontowana w pierwszej kolejności.
IAR/mk