Czarny piątek – tego dnia ruszyły sezonowe wyprzedaże w Stanach Zjednoczonych. Na jakie chwyty marketingowe uważać, aby nie ponieść strat, a zyskać na obniżkach?
Tradycyjnie w pierwszy dzień po Święcie Dziękczynienia rozpoczęły się tam wyprzedaże po obniżonych cenach. Zniżki sięgają nawet 85%, a wielu sprzedawców zabawek i elektroniki tego dnia wypracowuje 1/3 całorocznych dochodów. Jak co roku szturmem zdobywane były sklepy tradycyjne i internetowe, a towar znikał w mgnieniu oka. Obniżki trwac będą do Świat. Jak kupić i nie przepłacić, o czym pamiętać?
Europejskie prawo konsumenckie nie pomoże w USA
Elżbieta Seredyńska z Europejskiego Centrum Konsumenckiego radzi aby pamiętać, że prawo, które obowiązuje w USA, daleko różni się od tego, z którym mamy w Polsce do czynienia na co dzień.
Trzeba więc zapoznać się z regulaminem danego sklepu, ponieważ na terenie Polski czy Unii Europejskiej nie mamy instytucji, która by mogła wesprzeć konsumentów w dochodzeniu roszczeń, ewentualnie gdy wystąpią problemy ze sklepem z USA.
Pamiętaj do ceny dolicz cło, koszty przesyłki…
Pamiętać należy, że na cenę składa się szereg różnych opłat, np. opłaty związane z przesyłką. Jeśli zamawiamy różne produkty spoza UE, może wystąpić również opłata celna i powinniśmy być poinformowani o zasadach poboru tej opłaty i jej wysokości.
Sprzedający w USA nie ma obowiązku poinformowania o dodatkowej opłacie celnej ale powinien wskazać w jaki sposób możemy tę informację uzyskać i w jaki sposób będziemy się rozliczać z danym Urzędem Celnym czy na granicy z UE.
E-handel w UE. Wszyscy mają takie same prawa
Kupując przez Internet już na terenie UE warto pamiętać, że przysługują nam takie same prawa.
Mamy 7 dni na zwrot rowaru kupionego w internecie
Jeśli kupujemy przez Internet, mamy prawo do zwrotu w ciągu minimum 7 dni, na terenie Polski to jest 10 dni kalendarzowych.
Mogą być kraje, w których termin będzie dłuższy. To jest czas do namysłu. Musimy go w dobrym stanie, nie używany odesłać do przedsiębiorcy.
Za uszkodzony towar odpowiada sprzedawca
Jeśli towar przyjdzie uszkodzony, podstawą zwrotu jest odpowiedzialność sprzedawcy za dany towar i od niego mamy prawo domagać się naprawy lub wymiany towaru na nowy.
Kiedy można żądać zwrotu pieniędzy
Gdy nie jest to możliwe lub nadmiernie uciążliwe dla konsumenta, czyli zamawiamy z myślą o Świętach i ta naprawa jest możliwa dużo później, to jest podstawa do żądania zwrotu pieniędzy.
Mamy też normalną gwarancję
Drugą podstawą do dochodzenia roszczeń jest gwarancja i ta zwykle jest wystawiana przez producenta. Może ona okazać się korzystniejsza w niektórych okolicznościach, bo np. trwa dłużej. Zawsze trzeba czytać, co daje nam karta gwarancyjna.
Jeśli chcemy, by paczka dotarła do nas jeszcze przed Świętami, warto towar kupić wcześniej.
Elżbieta Szczerbak