Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Anna Borys 05.09.2014

Do kogo skarga na bank? Najczęściej jest problem z kredytami hipotecznymi

Z roku na rok rośnie liczba skarg składanych przez klientów banków do bankowego arbitrażu konsumenckiego. Celem tej instytucji jest rozstrzyganie sporów pomiędzy klientami a bankami na drodze pozasądowej.
Do kogo skarga na bank? Najczęściej jest problem z kredytami hipotecznymiGlow Images/East News
Posłuchaj
  • Arbiter bankowy Katarzyna Marczyńska (IAR): z roku na rok rośnie liczba skarg składanych przez klientów banków
Czytaj także

- W ubiegłym roku wpłynęło blisko 1150 skarg, w tej chwili jest już 950. Miesięcznie trafia do mnie około 120 skarg - mówi arbiter bankowy Katarzyna Marczyńska.
Dodaje, że najwięcej spraw dotyczy kredytów hipotecznych - na przykład prowizji czy nieterminowych wypłat poszczególnych transz. Dużo skarg dotyczy również rachunków, lokat, wiele jest składanych przez spadkobierców, którzy zostają nagle z długiem.

Reklamacja w pierwszej kolejności

By złożyć skargę do arbitrażu przede wszystkim trzeba zakończyć postępowanie reklamacyjne w banku.

Potem arbitraż

W momencie, kiedy nie udzieli on odpowiedzi w terminie 30 dni od jej złożenia, albo udzieli negatywnej odpowiedzi można wniosek arbitrażowy złożyć - trzeba napisać którego banku rzecz dotyczy, o jaką kwotę chodzi, napisać krótkie uzasadnienie i wnieść opłatę 50 bądź 20 złotych. Dokument należy przesłać pocztą, dlatego że musi być odręcznie podpisany.

Pierwszeństwo ma ugoda

Katarzyna Marczyńska dodaje, że w pierwszej kolejności proponowana jest stronom ugoda.

Orzeczenia arbitra są dla banku ostateczne. Bank musi je wykonać w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wypisu orzeczenia.

Warto pamiętać, że arbiter bankowy rozstrzyga sprawy sporne tylko do 8 tysięcy złotych.
IAR, abo