Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Anna Wiśniewska 08.11.2014

Banki przetrwały kryzys. Teraz walczą o klientów

W ostatnich latach banki starały się przetrwać kryzys, teraz walczą o klientów. Światowi eksperci w dziedzinie usług finansowych wskazują, że banki będą musiały znaleźć ofertę między innymi dla klientów coraz starszych i dla rosnącej grupy kobiet, które zarządzają coraz większymi pieniędzmi.
Banki przetrwały kryzys. Teraz walczą o klientówGlow Images/East News
Posłuchaj
  • Prezes Związku Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz: banki zabiegają o klientów (IAR)
  • Krzysztof Pietraszkiewicz: polski rynek usług bankowych jest już w dużej mierze zagospodarowany (IAR)
  • Starzejące się społeczeństwa będą stawiały przed bankami nowe zadania i będą oczekiwały nowych usług. Ale zmieni się także zarządzanie finansami w samych bankach, bo za 20 do 30 lat spadnie zapotrzebowanie na kredyty. To oznacza, że instytucjom finansowym będzie mniej zależało na ściąganiu depozytów od swoich klientów - mówi Juan Pedro Moreno.
  • W ciągu 50 lat zasoby, jakimi dysponują kobiety, ulegną podwojeniu. Podejmując decyzje o inwestowaniu, kobiety kierują się innymi zasadami niż mężczyźni. Są bardziej skupione na inwestycjach długoterminowych i bezpiecznych, podczas gdy mężczyźni są nastawieni na uzyskanie jak największych zysków - mówi Juan Pedro Moreno.
Czytaj także

Prezes Związku Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz przekonuje, że także polskie instytucje finansowe nie spoczywają na laurach. Banki zabiegają o klientów, oferując między innymi atrakcyjne rachunki i rozwiązania technologiczne, ułatwiające zdalny dostęp do konta i usług.
Co ważne dla klientów - większość ekspertów uważa, że działające w Polsce banki nie będą podnosić opłat na przykład za prowadzenie konta.

Wyzwaniem dla banków zmiany społeczne

Z kolei autor książki o nowej erze w bankowości, Juan Pedro Moreno przekonuje, że wyzwaniem dla banków będą przede wszystkim zmiany społeczne.

Podczas niedawnej konferencji w Barcelonie, poświęconej nowym trendom w bankowości, Moreno powiedział Informacyjnej Agencji Radiowej, że jednym z największych wyzwań dla banków będzie fakt, że ich klienci są coraz starsi. Zmieni się także zarządzanie finansami w samych bankach, bo za 20 do 30 lat spadnie zapotrzebowanie na kredyty. To oznacza, że instytucjom finansowym będzie mniej zależało na ściąganiu depozytów od swoich klientów.

Bogacenie się kobiet
Zdaniem Juana Pedro Moreno, kolejne duże wyzwanie dla banków to bogacenie się kobiet. Szacuje się, że w ciągu 50 lat zasoby, jakimi dysponują kobiety ulegną podwojeniu. Instytucje finansowe będą musiały przygotować dla nich atrakcyjną ofertę, bo podejmując decyzje o inwestowaniu, kobiety kierują się innymi zasadami niż mężczyźni. Są bardziej skupione na inwestycjach długoterminowych i bezpiecznych, podczas gdy mężczyźni są nastawieni na uzyskanie jak największych zysków.

Rozwój technologiczny
Juan Pedro Moreno podkreśla, że usługi instytucji finansowych zmieniają się też pod wpływem rozwoju technologicznego. Pozwala to na coraz szybszą obsługę klientów, którzy nie muszą już odwiedzać oddziału swojego banku, żeby dostać kredyt czy uzyskać poradę eksperta.

IAR, awi