Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Michał Przerwa 22.04.2015

Skargi na firmy pożyczkowe za wywieranie presji na klientów

Pod numer infolinii pomocy konsumenckiej Związku Firm Pożyczkowych trafia coraz więcej skarg na firmy pożyczkowe prowadzące tzw. obsługę domową.
Należy przeczytać umowę pożyczkową przed podpisaniemNależy przeczytać umowę pożyczkową przed podpisaniemGlow Images/East News
Posłuchaj
  • - Klienci skarżą się na to, że wywierana jest na nich presja - doradcy potrafią nachodzić ich w domu - mówi Jarosław Ryba, prezes Związku Firm Pożyczkowych /Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
Czytaj także

Klienci skarżą się w szczególności na niejasne zasady pobierania rat, brak dokumentacji spłat i rażąco zawyżone koszty w stosunku do pożyczonej kwoty.

Wywieranie presji na klienta
- Klienci skarżą się, że nie dostają pełnej umowy, nie wiedzą dokładnie, ile pieniędzy mają spłacić i w jakich ratach. Nie dostają pokwitowań za spłaty rat tygodniowych i przede wszystkim skarżą się na to , że wywierana jest na nich presja - doradcy potrafią nachodzić klienta w domu - mówi Jarosław Ryba, prezes Związku Firm Pożyczkowych.

Potrzeba wyższych standardów
Według niego standardy powinny być wyższe. - My apelujemy do firm pożyczkowych, by przeszkoliły doradców i zaniechały takich praktyk. Niestety, takie praktyki są dość powszechne. Najgorsze jest to, że w nowej ustawie, która jest szykowana w tej chwili i pospiesznie i ma być wysłana do Sejmu nie ma nawet słowa na temat obsługi domowej. Nie ma żadnych przepisów, które regulowałyby zasady na jakich formy pożyczkowe mają swój produkt oferować - dodaje.

Zakaz obsługi domowej
Przywołuje przykład Słowacji. - Tam zakazano obsługi gotówkowej klienta w domu. Ten model sprzedaży zagwarantował, że na klientów nie jest wywierana presja. Koszt takiej pożyczki jest mniejszy, bo obsługa domowa to jeden z większych kosztów pożyczki - dochodzą one do 50-60 proc. pożyczonej kwoty - twierdzi.
Justyna Golonko/mp