Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Jarosław Krawędkowski 16.06.2015

Plus Bank w tarapatach: haker nadal grozi, GIODO zapowiada kontrolę, bank milczy i popełnia błędy

Afera z hakerem-szantażystą, który wykradł i opublikował dane klientów Plus Banku raczej nie zmierza do szczęśliwego zakończenia. Mimo, że bank zapewnia, że pieniądze jego klientów są bezpieczne, to niepokój klientów wciąż rośnie - wszak to ich dane krążą w sieci. Bank o tym nic nie mówi, a GIODO zapowiada kontrolę w banku, Tymczasem specjaliści ostrzegają - bank, który udaje, że nie ma problemu, traci wiarygodność stanowiącą podstawę zaufania klientów. Haker tymczasem zapowiada publikację nowych danych.
Posłuchaj
  • Dlaczego pieniądze ulokowane na kontach w polskich bankach są bezpieczne, tłumaczy w radiowej Jedynce Przemysław Barbrich ze Związku Banków Polskich. /Kamil Piechowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia./.
  • Dlaczego Plus Bank popełnia błąd milcząc na temat ataku hakera, który wykradł dane klientów banku a jego komunikat tylko wzmacnia niepokój klientów - wyjaśnia w radiowej Jedynce Zbigniew Lazar, specjalista ds. reputacji i wizerunku z Polskiego Stowarzyszenia Public Relations./Krzysztof Rzyman, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
Czytaj także

Jak podkreśla w radiowej Jedynce Zbigniew Lazar, specjalista ds. reputacji i wizerunku z Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, z punktu widzenia komunikacyjnego, Plus Bank popełnił szereg katastrofalnych błędów, z których najpoważniejszym jest udawanie, że nic się nie stało. – Banki, tak samo jak firmy ubezpieczeniowe albo linie lotnicze, działają jedynie na podstawie zaufania klientów. To zaufanie i reputacja jest dla klientów sprawąąa najważniejszą. Ich nie obchodzi czy bank posiada takie czy inne zabezpieczenia techniczne. Obchodzi go natomiast, czy mimo tych zabezpieczeń, haker potrafi się do systemu dostać – mówi ekspert.

Jak dodaje, ma wrażenie, że sprawa była przez wiele tygodni zamiatana pod dywan, a gdy wyszła na jaw, bank wydał jakiś dziwny komunikat, który nie tylko, że nie uspokoił klientów, ale mógł wielokrotnie wzmocnić ich niepokój.

GIODO zapowiada kontrolę w Plus Bnku

Rzeczniczka GIODO Małgorzata Kałużyńska- Jasak zapowiedziała, że w Plus Banku zostanie przeprowadzona kontrola mająca na celu sprawdzenie "czy wszystkie zabezpieczenia, które zastosował bank, były odpowiednie do zagrożeń".

Związek Banków Polskich mówi o incydencie

Jak czytamy w komunikacie opublikowanych na stronach ZBP, w związku z pojawiającymi się informacjami w mediach dotyczącymi ataku hackerskiego na jeden z polskich banków Rada Bankowości Elektronicznej Związku Banków Polskich przedstawia stanowisko w tej sprawie.

W jednym z banków odnotowano incydent, w wyniku którego doszło do kradzieży informacji poufnych związanych z użytkownikami internetowego systemu transakcyjnego. Trwają działania podjęte przez organy ścigania, których celem jest wykrycie sprawców tego incydentu. Działania podjęte przez prokuraturę i policję są bardzo intensywne. Do chwili ustalenia przez organy ścigania sprawców przestępstwa wszelkie dywagacje w tym temacie mają jedynie charakter spekulacji.

Sektor bankowy skutecznie współpracuje z policją i prokuraturą od wielu lat w zakresie ścigania przestępstw popełnianych na szkodę banków i ich klientów i dlatego jesteśmy przekonani, że ujęcie osób odpowiedzialnych za to przestępstwo i postawienie ich przed wymiarem sprawiedliwości to tylko kwestia czasu - zapewnia ZBP w komunikacie.

Haker spełnił swoją groźbę - ujawnił dane kientów Plus Banku, grozi dalszymi działaniami

Haker-szantażysta, który włamał się do Plus Banku i żądał od niego 200 tys. zł za nieopublikowanie wykradzionych danych, zrealizował swoją groźbę. Ujawnił dane 500 biznesowych klientów banku. Jest ostra reakcja banku - oświadcza, że pieniądze klientów są bezpieczne i nie będzie negocjował z szantażystą.

Ujawniona baza zawiera dane wrażliwe: nazwiska, adresy, dane z ostatnich 50 transakcji.

Haker o pseudonimie „Polsilver” poinformował, że bank nie nawiązał z nim kontaktu i zapowiada, że jeśli bank nie wpłaci na konto dowolnego domu dziecka 200 tys. zł, to opublikuje następną porcję danych. Nie tylko dotyczących kont biznesowych ale i prywatnych.

Kilka dni wczesniej haker twierdził, że włamał się na serwer jednego z polskich banków. Żądał 200 tysięcy złotych, jeżeli ich nie dostanie w weekend zacznie ujawniać dane klientów.

Reakcja banku: nie negocjujemy z szantażystami

Dzisiejsza sytuacja wywołała reakcję banku. W opublikowanym na swojej stronie komunikacie przyznaje, że kilka miesięcy temu nastąpił podobny atak, który uruchomił procedury bezpieczeństwa i pieniądze klientów są bezpieczne.  Bank oświadcza też stanowczo, że nie negocjuje z szantażystą.

Bank przyznaje: w I kwartale miał miejsce atak hakerski

W komunikacie czytamy, że w związku z mediowymi doniesieniami, dotyczącymi bezpieczeństwa danych pragniemy poinformować, że pieniądze Klientów PlusBanku były i są bezpieczne.

Jednocześnie informujemy, że w I kwartale bieżącego roku doszło w PlusBanku do przestępczego ataku grupy hackerów, który został wykryty i zablokowany.

Bank twierdzi, że zidentyfikował zagrożenie i zablokował dalsze działania hakerów

Bank zapewnia, że po zidentyfikowaniu sposobu działania przestępców niezwłocznie podjął czynności zaradcze zmierzające do wzmocnienia systemów bezpieczeństwa. Dalsze próby cyberataku zostały udaremnione. Żaden z Klientów Banku nie poniósł uszczerbku finansowego.

Sprawa, o której donoszą media jest wydarzeniem historycznym, atak miał miejsce kilka miesięcy temu, a reakcja Banku była natychmiastowa: systemy zostały wzmocnione i dodatkowo zabezpieczone - czytamy w oświadczeniu.

Bank oświadcza: nie będziemy prowadzić negocjacji z osobami łamiącymi porządek prawny

Jak czytamy dalej w komunikacie, w obliczu zdecydowanego oporu PlusBanku, przestępcy przyjęli obecnie metodę szantażu, polegającą na próbie wymuszenia od Banku kwot pieniężnych w zamian za nierozpowszechnianie w mediach informacji o incydencie. PlusBank stoi na stanowisku, że bezpieczeństwo Klientów i reputacja Banku stanowią najwyższy priorytet, dlatego też z osobami jawnie łamiącymi porządek prawny, których działania wymierzone są przeciwko Bankowi i jego Klientom, nie prowadzi żadnych negocjacji.

Bank na bieżąco współpracuje z organami ścigania, które od samego początku zajmują się wykryciem i ujęciem przestępców. Jesteśmy przekonani, że twarda postawa Banku związana z niepodejmowaniem żadnych prób negocjacji z przestępcami, a także wzmocnienie systemów bezpieczeństwa w dziedzinie prewencji związanej z bezpieczeństwem teleinformatycznym, działania Prokuratury i Policji oraz pozostałych instytucji, zaprowadzi przestępców w niedługiej perspektywie przed wymiar sprawiedliwości. Chcemy po raz kolejny zapewnić, że środki zdeponowane na rachunkach, lokatach w PlusBanku zawsze były i są w pełni bezpieczne.

Plus Bank zapewnia, że jego klienci zawsze mają możliwość kontaktu z Bankiem, między innymi z Centrum Obsługi Klienta i Oddziałami Banku.

Ekspert: pieniądze w banku sa bezpieczne

Kamil Piechowski z radiowej Jedynki zapytał w czwartek ekspertów, czy jest się czego bać. Bank, którego dotyczy włamanie uspokajał i twierdził, że pieniądze ulokowane na kontach są bezpieczne. Podobnego zdania jest Przemysław Barbrich ze Związku Banków Polskich. – W walce z hakerami, to banki są górą – mówi ekspert.

Jak zapewnia, banki od lat współpracują z policją i prokuraturą, i prędzej czy później wszyscy próbujący przełamać zabezpieczenia skończą w więzieniu.

Zaden system komputerowy nie jest w 100 proc. pewny

Zastrzega oczywiście, że nie ma na świecie systemu komputerowego, który byłby pewny ochrony w  100 procentach, ale jeśli klient dba o swoje dane, hasła itd, to jego pieniądze w banku są na pewno bezpieczne.

To samo dotyczy jego danych osobowych. – Klienci mogą być pewni, że ich danym osobowym także nic nie grozi. Natomiast haker, który rzekomo dokonał włamania do systemu banku, może być pewny, że zostanie ujęty przez organy ścigania – mówi Barbrich.

Obecnie w Polsce aktywne są 24 miliony kont z dostępem do Internetu, a z bankowości internetowej aktywnie korzysta 14 milionów Polaków.

 A tak wyglądał cyberatak stulecia. Hakerzy ukradli miliard dolarów.

Źródło: CNN Newsource/x-news

Kamil Piechowski, jk