Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Anna Wiśniewska 15.12.2015

Rynek kart płatniczych pod lupą Federacji Konsumentów. Klienci za mało wiedzą, sprzedawcy nie informują

Federacja Konsumentów zbadała rynek kart płatniczych w Polsce. Z ankiet przeprowadzonych zarówno wśród kupujących, jak i właścicieli punktów handlowych wynika, że nadal za mało wiemy na temat przepisów regulujących ten rynek.
Posłuchaj
  • Wiceprezes Federacji Aleksandra Frączek mówi, że konsumenci najlepiej orientują się w cenach kart (IAR)
  • Monika Bielicka z Federacji Konsumentów: zarówno sprzedawcy, jak i kupujący nie zdają sobie sprawy z wielu dodatkowych opłat, jakie niesie za sobą użytkowanie kart płatniczych (IAR)
Czytaj także

Wiceprezes Federacji Aleksandra Frączek mówi, że konsumenci najlepiej orientują się w cenach kart. Okazuje się że dla niższej opłaty jesteśmy w stanie zmienić bank, który obsługuje karty. Z badania wynika, że w przypadku kiedy korzystanie z karty drożeje, klienci deklarują, że rzadziej będą podejmować gotówkę, lub chcą płacić gotówką za zakupy. Przy wyborze karty wnikliwie sprawdzamy, która jest tańsza w użytkowaniu.

Sprawą, która budzi duże emocje, jest odmowa przyjęcia płatności kartą przy małej kwocie na rachunku. Zdaniem przedstawicieli Federacji Konsumentów, przepisy nie zabraniają takiej odmowy. Sprzedawca powinien jednak czytelnie informować klientów o takich ograniczeniach.

Ukryte opłaty

Monika Bielicka z Federacji zwraca uwagę na to, że zarówno sprzedawcy, jak i kupujący nie zdają sobie sprawy z wielu, często ukrytych, dodatkowych opłat, jakie niesie za sobą użytkowanie kart płatniczych. Jej zdaniem potrzebna jest cały czas akcja informacyjna w tym zakresie.

Przedstawiciele Federacji zapowiedzieli, że raport trafi do rządu, by ten zajął się zmianą w przepisach dotyczących kart. Wszystko po to, by wyeliminować niektóre opłaty z rynku.

IAR, awi