Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Anna Wiśniewska 31.03.2016

Polisolokaty: UOKiK zakończył ostatnie postępowanie. "Skala problemu wciąż jest ogromna"

Problem polisolokat pozostaje nierozwiązany - przypomina Rzecznik Finansowy, i to pomimo zmiany prawa i porozumień towarzystw ubezpieczeniowych z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Posłuchaj
  • Cezary Orłowski z biura Rzecznika Finansowego: szacuje się, że ok. 5 mln Polaków ma polisolokaty (IAR)
  • Cezary Orłowski: obecnie jedynym sposobem rozwiązania problemu jest postępowanie sądowe (IAR)
  • Paweł Ratyński z UOKiK: towarzystwa przerzucają na klientów koszty związane z ryzykiem prowadzenia działalności gospodarczej (IAR)
  • Paweł Ratyński: firmy same uznały, że pobieranie opłat jest bezzasadne (IAR)
Czytaj także

Zmienione na korzyść konsumentów przepisy dotyczą nowo zawieranych umów, ale stare zapisy wciąż obowiązują.

Cezary Orłowski z biura Rzecznika Finansowego podkreśla, że skala problemu jest ogromna. Wyjaśnia, że kwoty, których zwrotu domagają się konsumenci sięgają czasem kilkuset tysięcy złotych. Szacuje się, że polisolokaty ma około pięciu milionów Polaków, ale część z nich jeszcze nie wie, że zakupione ubezpieczenia są dla nich niekorzystne.

Cezary Orłowski dodaje, że obecnie jedynym sposobem rozwiązania problemu jest postępowanie sądowe. Nie wyklucza, że biuro Rzecznika Finansowego ponownie zwróci się do polityków o zmianę prawa, która umożliwi rozwiązanie wcześniej zawartych umów dotyczących polisolokat.

UOKiK: zarzuty dla 20 towarzystw ubezpieczeniowych

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakończył we wtorek ostatnie z postępowań dotyczących opłat likwidacyjnych w tak zwanych polisolokatach. Firma ubezpieczeniowa Skandia Życie zobowiązała się do obniżenia tych opłat.

Paweł Ratyński z UOKiK przypomina, że wcześniej Urząd postawił zarzuty blisko 20 towarzystwom ubezpieczeniowym. Wyjaśnił, że stosując opłaty likwidacyjne, firmy przerzucały na konsumentów koszty, które powinny być zaliczane do ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej.

Nowe umowy bez opłat likwidacyjnych

W rezultacie zakończonych postępowań ubezpieczyciele dobrowolnie zobowiązali się do znaczącego obniżenia opłat likwidacyjnych w istniejących umowach i wyeliminowania ich z nowych wzorców umownych.

UOKiK poinformował, że Skandia Życie wyśle każdemu konsumentowi objętemu zobowiązaniem list polecony z propozycją aneksu do umowy. Wszyscy ubezpieczyciele mają też obowiązek poinformować klientów, że rozwiązanie umowy nie zamyka drogi do dochodzenia dalszych roszczeń na drodze sądowej.

IAR, awi