Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Anna Borys 21.12.2016

UOKiK: ubezpieczyciele obniżają opłaty likwidacyjne

Obniżka opłat dla osób likwidujących polisolokaty i zwrot części poniesionych kosztów przez seniorów, którzy zrezygnowali z takich ubezpieczeń. To główne zapisy porozumień zawartych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów z 16. towarzystwami ubezpieczeniowymi.
Posłuchaj
  • Porozumienie dotyczy polisolokat zawartych przed 2014 rokiem. Prezes UOKiKu Marek Niechciał wyjaśnia, że opłaty za likwidację ubezpieczeń będą zależały od czasu trwania umowy - im dłużej ona obowiązuje, tym mniejszy procent zgromadzonych środków straci konsument
  • Aleksander Daszewski z Biura Rzecznika Finansowego dodaje, że wciąż nie rozwiązano problemów osób, które rozwiązały umowy tracąc pieniądze
Czytaj także

Porozumienie dotyczy polisolokat zawartych przed 2014 rokiem. Opłaty za likwidację ubezpieczeń będą zależały od czasu trwania umowy - im dłużej ona obowiązuje, tym opłata będzie niższa. Specjalne zapisy przewidziano dla seniorów, którzy zawarli umowę po 1 stycznia 2008 roku i mieli wówczas ukończone 61 lat. Te osoby, które rozwiązały umowę po 65. roku życia i poniosły konsekwencje finansowe będą mogły odzyskać część pieniędzy. Chodzi o różnicę między opłatą likwidacyjną pobraną na starych zasadach, a tą, która zostałaby pobrana na nowych. Z wnioskiem o zwrot kosztów będzie można wystąpić w ciągu trzech lat od wejścia porozumienia w życie, czyli od 1 stycznia przyszłego roku.

Kształtowanie właściwych relacji

- Zawarcie porozumienia pomiędzy zakładami ubezpieczeń a UOKiK w sprawie tzw. polisolokat to kolejny krok na drodze kształtowania właściwych relacji pomiędzy klientami zakładów ubezpieczeń a ubezpieczycielami. Należy tutaj docenić wysiłki zarówno UOKiK, który stoi na straży interesów klientów oraz świadomość branży ubezpieczeniowej reprezentowanej przez Polską Izbę Ubezpieczeń, że zaufanie jest kluczowym czynnikiem decydującym o wyborze produktów finansowych, w których swoje oszczędności lokują Polacy - poinformował w stanowisku przesłanym PAP wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.

- Dlatego tak ważne jest konstruowanie produktów w taki sposób, by korzyści odnosiły obie strony umowy, ale przy równoczesnym uznaniu, że stroną słabszą jest człowiek, konsument, obywatel. Dostęp do informacji, znajomość rynku i wiedza o produktach nie są rozłożone symetrycznie - podkreślił Morawiecki. Wicepremier zaznaczył, że jest przekonany, iż porozumienie będzie satysfakcjonujące dla klientów, a jednocześnie nie narusza stabilności sektora finansowego, który jest krwioobiegiem każdej gospodarki.

Instytucje finansowe przez lata korzystały z pieniędzy klientów

Piotr Sułek ze stowarzyszenia "Przywiązani do polisy" podkreśla, że opłaty nie powinny przekraczać 4 procent, czyli poziomu zapisanego w nowo zawieranych umowach. Przypomina, że w przypadku tak zwanego "starego portfela" polisolokat, instytucje finansowe przez lata korzystały z pieniędzy klientów i pobierały opłaty z administrowanie kontami.


Posłuchaj
00:19 Piotr Sułek ze stowarzyszenia Przywiązani do polisy.mp3 Piotr Sułek ze stowarzyszenia "Przywiązani do polisy" podkreśla, że opłaty powinny być jeszcze niższe

Co z osobami, które zerwały umowy?

Aleksander Daszewski z Biura Rzecznika Finansowego dodaje, że wciąż nie rozwiązano problemów osób, które zerwały umowy tracąc pieniądze. Dodaje, że większości tych osób pozostaje długotrwałe postępowanie sądowe. Wyjątkiem są osoby starsze, które będą mogły odzyskać różnicę między opłatą likwidacyjną pobraną na starych zasadach, a tą, która zostałaby pobrana na nowych.

UOKiK przypomina, że problemy 612 tysięcy osób, które zawarły umowy od 2014 roku zostały częściowo rozwiązane wcześniej. Na mocy zakończonego w marcu tego roku postępowania, ubezpieczyciele obniżyli opłaty likwidacyjne w istniejących umowach i zobowiązali się do usunięcia ich z nowych wzorców umowy.
Ogłoszone dziś porozumienia dotyczą około miliona 400 tysięcy osób.

abo