Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Michał Dydliński 12.10.2020

Od kwietnia konsumenci otrzymają "prawo do naprawy". Zobacz, na czym będzie polegać

Dobre wiadomości dla konsumentów. Sprzęty elektryczne i elektroniczne, jak pralki, lodówki, telewizory czy zmywarki, mają być trwalsze, a w razie awarii - naprawiane. Tak zwane prawo do naprawy będzie gwarantowała unijna dyrektywa, która zacznie obowiązywać od kwietnia przyszłego roku. Producenci muszą się do niej przygotować już dziś.
Posłuchaj
02:20 PR1_AAC 2020_10_12-06-34-49.mp3 Od kwietnia konsumenci otrzymają "prawo do naprawy". Na czym będzie ono polegać? (Aleksandra Tycner/PR1)

Jak mówi Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska, nowe przepisy to krok w dobrą stronę, choć wzbudzają one także pewne wątpliwości. Jak dodaje, przepisy mają zwiększyć dostępność części zamiennych jak np. kabel zasilający czy pilot, choć z tym już teraz specjalnych problemów nie ma. Wskazuje przy tym, że dużo więcej wątpliwości budzi przepis, który nakłada na producentów obowiązek zapewnienia przez 7 lat dostęp do części różnym punktom serwisowym, i to nie tylko tym autoryzowanym.

paliwa stacja benzynowa 1200.jpg
Dobre wieści dla kierowców. Benzyna i diesel stanieją, trochę więcej zapłacimy za autogaz

Naprawa czy wymiana?

O tym, że nowe unijne regulacje mają głęboki sens, przekonany jest Piotr Mieczkowski, szef fundacji Digital Poland. Zwraca uwagę, że produkujemy bardzo dużo elektrośmieci, negatywnie działających na środowisko. Kolejna sprawa - wskazuje - to to, że wiele z urządzeń elektronicznych nie da się naprawić - Unia musi to wymuszać na producentach.

Jednocześnie - podkreśla ekspert - nowe regulacje wychodzą naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, bo jak wynika z badań, 77% woli je naprawić, niż kupować nowe. Dotyczy to zwłaszcza "większego" AGD, jak pralki czy telewizory.

Michał Kanownik zwraca natomiast uwagę, że w tym wszystkim jest też pewien paradoks, bo z jednej strony, mówiąc o naprawie sprzętów, chcemy chronić środowisko, a z drugiej - wymiana na nowy sprzęt może być relatywnie mniej szkodliwa dla środowiska niż naprawa.

Najważniejsze więc, żeby znaleźć w tym wszystkim zdrową równowagę, a konsumentom zapewnić możliwość wyboru.

PolskieRadio24.pl, Program 1 Polskiego Radia, Aleksandra Tycner, md