Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Jakub Wacławski 02.02.2017

Inwestycyjne plany kolejarzy

Remonty głównych tras kolejowych, nowe przetargi, a także zakup nowego taboru i renowacja istniejącego. To plany inwestycyjne Polskich Linii Kolejowych na ten rok. O wyzwaniach tej gałęzi transportu mówili w Pulsie Gospodarki Maciej Wośko (Gazeta Bankowa), Tomasz Kaczor (Bank Gospodarstwa Krajowego) i Mirosław Siemieniec (rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe).
Nowe inwestycje PKP pozwolą na podniesienie prędkości i przepustowości na trasach kolejowychNowe inwestycje PKP pozwolą na podniesienie prędkości i przepustowości na trasach kolejowychplk-sa.pl/biuro-prasowe
Posłuchaj
  • 02.02.2017 Plany inwestycyjne Polskich Linii Kolejowych. Goście: Maciej Wośko (Gazeta Bankowa), Tomasz Kaczor (Bank Gospodarstwa Krajowego) i Mirosław Siemieniec (rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe).
Czytaj także

Siemieniec podkreślał, że przed PKP PLK duże wyzwanie. Do wydania spółka ma 67 mld złotych. – To się przekłada na poprawę w trzech obszarach: dla ruchu regionalnego, komunikacji w aglomeracjach i linii dla transportu kolejowego – wyjaśniał. Dodał, że przedsięwzięcia będą realizowane przede wszystkim na największych trasach kolejowych, co dla pasażerów oznacza krótsze czasy przejazdu i lepszą obsługę na stacjach i przystankach. Z inwestycjami wiążą się jednak pewne wyzwania. – Przede wszystkim przeciwdziałanie degradacji linii kolejowej. Musimy wpuścić wielu wykonawców, ale utrzymać standard, który już jest oferowany – tłumaczył.


Od lewej w studiu Polskiego Radia 24: Maciej Wośko, Tomasz Kaczor i Mirosław Siemieniec; Foto: PR24/Jakub Wacławski Od lewej w studiu Polskiego Radia 24: Maciej Wośko, Tomasz Kaczor i Mirosław Siemieniec; Foto: PR24/Jakub Wacławski

Tomasz Kaczor podkreślał, że mówimy o wydawaniu miliardów na fundamentalną infrastrukturę kraju, dlatego chciałby, by była budowana z rozmysłem. – Mamy problem z wydawaniem pieniędzy, co wiąże się z ich mnogością dzięki członkostwu w Unii. To jest tak, że czasem lepiej pieniędzy nie wydać, niż je wydać źle – wskazywał.

Maciej Wośko przywołał z kolei raport Najwyższej Izby Kontroli, w którym stwierdzono, że Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych w latach 2011-2015 nie był dostosowany do możliwości PKP PLK. Jak ocenił NIK, "do końca 2015 r. nie zakończono niemal połowy projektów ujętych w programie i nie wykorzystano ponad 11,3 mld zł zaplanowanych w 2011 r. ze środków unijnych na infrastrukturę kolejową". Gość podkreślał, że „od 20 lat słyszymy, że będzie lepiej”. – Ten program miał być pomysłem na naprawę kolei, dziś znów okazuje się, że nie był realizowany należycie. I znów słyszymy, że będzie lepiej – mówił. Zaznaczył, że widzi wiele dobrych zmian, „ale wystarczy wyjechać poza magistralę i widać, ile jest jeszcze do zrobienia”.

W rozmowie także o przeglądzie w resorcie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, rejestracji kart pre-paid, końcu roamingu w UE i Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

Więcej w całej audycji.

Gospodarzem programu była Justyna Golonko.

Polskie Radio 24/ip

Puls Gospodarki w Polskim Radiu 24

______________________

Data emisji: 02.02.2017

Godzina emisji: 10:18