Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Trójka
Paula Golonka 23.04.2013

Te kampanie przekonają każdego do czytania książek!

W Polsce i na świecie nie ustają wysiłki na rzecz tego, by przekonać nas, że czytanie książek wzbogaca, poszerza horyzonty, poprawia jakość życia, a nawet... pomaga znaleźć partnera.
Te kampanie przekonają każdego do czytania książekGlow Images/East News
Posłuchaj
  • Jan Niebudek o tym, jak promuje się czytanie książek na świecie (Do południa/Trójka)
  • Jak zmieniają się okładki książek? Relacja Izabeli Woźniak (Zapraszamy do Trójki - ranek)
Czytaj także

23 kwietnia po raz osiemnasty obchodzimy Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. W audycji "Do południa" z tej okazji rozdawaliśmy książki z Trójkowym Znakiem Jakości i sprawdzaliśmy, jak promuje się czytanie książek w różnych krajach.

Jedną z pierwszych kampanii promujących czytelnictwo była amerykańska "Feed Your Head" (Nakarm swoją głowę), którą w 1991 roku akcję zorganizowała młodzieżowa telewizja MTV. Znani aktorzy w minutowych klipach odgrywali scenki z literatury, które miały zaintrygować telewidzów.

Dużą popularność cieszy się program "Jedno miasto, jedna książka", który polega na tym, że biblioteki publiczne w całych Stanach Zjednoczonych wybierają książki na dany rok i zachęcają do dyskutowania na ich temat w klubach książki.

Najsłynniejszą kampanią na rzecz czytania jest "Get Caught Reading" (Daj się przyłapać na czytaniu). Do udziału zaproszono znane osoby, które udostępniały swoje zdjęcia z książkami. W akcji wzięły udział m.in. Laura Bush, Alicia Keys, Keira Knightley.

Kampanie na całym świecie określają minimalny czas, który powinniśmy przeznaczyć codziennie na czytanie. Zdaniem ich twórców należy przeznaczyć na tę czynność od 5 do 20 minut każdego dnia.

W Polsce znane akcje promujące czytelnictwo to na przykład "Cała Polska czyta dzieciom".


O tym, jak promuje się czytelnictwo na świecie opowiadał Jan Niebudek.

Audycję "Do południa" przygotował i prowadził Michał Nogaś.

Z okazji Światowego Dnia Książki w porannym "Zapraszamy do Trójki" sprawdzaliśmy, jak zmieniają się okładki książek. Zapraszamy do wysłuchania materiału Izabeli Woźniak.