Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Trójka
Sylwia Mróz 06.02.2014

Tajemnica i anegdota zaklęta w obrazie. "Mikrohistorie"

W jaki sposób można za pomocą obrazu opowiedzieć historię? Jak zawrzeć w nim elementy, które powinna mieć dobra opowieść? Odpowiedzi na to pytanie można poszukać na wystawie "Mikrohistorie", w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w warszawskim parku Królikarnia.
Wystawa Mikrohistorie w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w warszawskiej Królikarni, która potrwa do 2 marca 2014 roku.Wystawa "Mikrohistorie" w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w warszawskiej Królikarni, która potrwa do 2 marca 2014 roku.PAP/Bartłomiej Zborowski

Magdalena Nowak, współtwórczyni wystawy "Mikrohistorie" podkreśla, że pierwszy człon tej nazwy jest niezwykle istotny. Celem ekspozycji było pokazanie, że o obrazach można myśleć nie tylko w kategoriach estetycznych, ale również narracyjnych. - Istotne jest nie tylko to, co te dzieła przedstawiają, ale również jaką wiedzę niosą, co mogą nam opowiedzieć, jak funkcjonują jako obiekty historyczne - opowiada Magdalena Nowak.

Prac prezentowanych na wystawie w Królikarni nie łączy wspólna historia. Wspólnym mianownikiem jest to, że pochodzą one z kolekcji Muzeum Narodowego. - W potocznym rozumieniu kolekcja, szczególnie w tak szacownej instytucji, jest przemyślanym zbiorem rzeczy kanonicznych, które tworzą spójną reprezentację sztuki, czasu lub jakiegoś okresu. Ta wystawa miała intencję, by rozmontować to wyobrażenie, zarówno wobec widzów, jak również na nasz własny użytek - mówi Piotr Rypson. Dzięki temu można spojrzeć na prezentowany zbiór z innej perspektywy, wydobyć z niego nowe wątki.

Rozrywka w Trójce >>> słuchaj na moje.polskieradio.pl

Większość z obrazów, wyszperanych z muzealnych magazynów, nie była pokazywana publicznie prawie nigdy. Są wśród nich dzieła klasyków. Są prace autorów zapomnianych. Jest pejzaż namalowany przez kogoś, kto przeszedł do historii jako sławny polityk, a nie malarz, którym był z wykształcenia (Edward Rydz Śmigły). Jest wśród tych obrazów i taki, który nie ma statusu dzieła sztuki, został więc włączony do katalogu tzw. Inwentarza Pomocniczego.

Wszystkie kryją w sobie jakąś tajemnicę, wiążą się z anegdotą, komentują sobą los artysty opowiadając - jak głosi tytuł wystawy - mikrohistorie. Są odmienne, inne, nie pasują do kanonu. Ale czy w przypadku sztuki można mówić o kanonie? Jeśli tak, co nim jest? Posłuchaj całej audycji!

W "Klubie Trójki" gościli: twórca prezentacji sztuki XX wieku w Muzeum Narodowym w Warszawie Piotr Rypson oraz Magdalena Nowak, współtwórczyni "Mikrohistorii”.

"Klub Trójki" poprowadził Dariusz Bugalski.

Do słuchania audycji "Klub Trójki" zapraszamy od poniedziałku do czwartku od 21.05 do 22.00.

(sm/ei)