Po raz pierwszy w Polsce będzie można zobaczyć renesansowe majoliki istoriato oraz grafiki odwołujących się do sztuki Rafaela - wielkiego mistrza włoskiego renesansu. Wszystko za sprawą wystawy "Ceramika Rafaela. Majolica istoriato ze zbiorów polskich", która od 19 marca - 16 maja 2010 będzie prezentowana w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Burza powstrzymuje żołnierzy Kserksesa przed splądrowaniem świątyni Apolla w Delfach, plakieta, Urbino, Francesco Xanto Avelli da Rovigo (źr. materiały prasowe Muzeum Narodowego w Warszawie)
Głównym celem i walorem wystawy będzie prezentacja malarstwa narracyjnego na majolice, odzwierciedlającego wpływ grafiki kręgu Raimondiego oraz „krawców historii” – Bernarda Salomona i Pierre’a Eskricha, wybitnych twórców ilustracji książkowej. To prestiżowe przedsięwzięcie ma na celu przede wszystkim popularyzację malarstwa Rafaela, a także pokazanie jego wpływu na sztuki dekoracyjne.
Majolika istoriato należy do najciekawszych zjawisk w dziejach ceramiki europejskiej. Rozwijając się od przełomu XV/XVI wieku osiągnęła swe artystyczne i technologiczne apogeum w połowie cinquecenta, gdy ilustrowanie storii stało się ambicją dużych bottegae, działających pod wpływem mecenatu książąt Urbino, patrycjatu Faenzy i Wenecji. Jej twórcy – wybitni garncarze włoscy - obrazując tematy mitologiczne, historyczne i religijne sięgnęli po inspirację do sztuki Rafaela i jego uczniów.
Majoliki zdobione barwnymi szkliwami o lśniącej, błyszczącej powierzchni, ukazują bogactwo inwencji malarzy, którzy nawiązując do popularnych w XVI wieku wątków literackich (Biblii, Owidiusza i Liwiusza), tworzyli przedmioty będące synonimem artystycznej doskonałości i luksusu. Jej posiadaniem szczycili się wszyscy włoscy książęta, szlachta i arystokracja. Zabiegali o nią władcy Europy; była podziwiana na dworach papieskich Rzymu i arystokratycznych Wenecji.
Wystawa przygotowywana przez Ewę Katarzynę Świetlicką będzie wyjątkową i zarazem jedyną okazją obejrzenia bezcennych renesansowych dzieł nie udostępnianych dotychczas polskiej publiczności.
(mat. prasowe Muzeum Narodowego w Warszawie)