Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Izabela Zabłocka 15.02.2014

Raport: polska szkoła nie uczy samodzielnego myślenia

Tylko 2 procent uczniów w ostatnim roku nauki potrafi bezbłędnie zinterpretować tekst i logicznie to uzasadnić, podaje "Rzeczpospolita" powołując się na Raport Instytutu Badań Edukacyjnych.
Żeby pracować we włoskiej szkole trzeba będzie legitymować się zaświadczeniem o  niekaralności za pedofilięŻeby pracować we włoskiej szkole trzeba będzie legitymować się zaświadczeniem o niekaralności za pedofilięGlow Images/East News

Analiza jego wyników nie daje podstaw do opisywania polskiego systemu edukacji w takich superlatywach, jak można to było zrobić w przypadku niedawno opublikowanych rezultatów testu PISA, twierdzi gazeta. Ostatnie badania Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów koordynowanego przez OECD (PISA) uplasowały Polskę na 13 miejscu wraz z Kanadą. Ranking pokazał, że polska młodzież bardzo szybko poprawia swoje wyniki.

Polscy gimnazjaliści w światowej czołówce>>>

Według IBE obraz nie wygląda tak różowo. Sprawdzano umiejętności uczniów w dwóch obszarach: języka polskiego oraz matematyki. Okazało się, że pełnej interpretacji tekstu dokonał zaledwie 1 promil chodzących do podstawówek i 2 promile pierwszaków z gimnazjum. Wyniki uczniów ponadgimnazjalnych są równie słabe. Pełną punktację otrzymało 1,2 proc. uczniów z pierwszej klasy tego typu szkół i 1,9 proc. z ostatniej.

Zaledwie 27 proc. uczniów ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych potrafiło uzasadnić wynik rozwiązania zadania matematycznego. Trudno się jednak temu dziwić zważywszy jedną z konkluzji raportu: że są nauczyciele mający problem ze zrozumieniem treści, które mają przekazać uczniom - podsumowuje "Rzeczpospolita".

PAP/"Rzeczpospolita"/iz