Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Beata Krowicka 18.03.2014

Maria Lorek będzie autorką darmowego podręcznika

Wcześniej przygotowywała ona materiały edukacyjne dla polskich nauczycieli i uczniów z najmłodszych klas w ramach serwisu internetowego dla Polonii "Włącz Polskę".
Minister edukacji narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska (z lewej) i Maria Lorek (z prawej) z fundacji Elementarz, podczas konferencji prasowej w MEN w WarszawieMinister edukacji narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska (z lewej) i Maria Lorek (z prawej) z fundacji "Elementarz", podczas konferencji prasowej w MEN w WarszawiePAP/Rafał Guz

Autorka pracuje dla Fundacji Ekologicznej Wychowanie i Sztuka "Elementarz", która zajmuje się m.in. opracowywaniem programów nauczania i podręczników przeznaczonych dla dzieci i dorosłych.

- Podręcznik ma być gotowy 1 września 2014 r. - ogłosiła na wtorkowej konferencji prasowej minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska.

Przygotowanie darmowego podręcznika dla uczniów, którzy 1 września tego roku rozpoczną naukę w I klasach szkoły podstawowej, zapowiedzieli premier Donald Tusk i minister edukacji na konferencji prasowej 10 stycznia. Na początku lutego Kluzik-Rostkowska poinformowała, że za przygotowanie podręcznika będzie odpowiedzialny Ośrodek Rozwoju Edukacji, instytucja podległa MEN.
Zapowiedziom towarzyszyły zmiany w prawie. 21 lutego Sejm znowelizował ustawę o systemie oświaty, która otworzyła formalną drogę do przygotowania bezpłatnych podręczników dla najmłodszych uczniów. Zapisano w niej, że minister edukacji może zlecić opracowanie i wydanie podręcznika lub jego części. Analogiczne prawo będzie miał minister kultury, o ile podręcznik ma dotyczyć nauki w szkołach artystycznych. Nowelizacja wejdzie w życie w sobotę 22 marca.
Na podstawie nowelizacji minister edukacji będzie mogła zlecić przygotowanie podręczników także dla uczniów w klasach II i III. Nowela, mimo że MEN tego nie zapowiada, umożliwia również zlecanie podręczników dla uczniów w starszych klasach.
Zlecone podręczniki będą dopuszczone do użytku szkolnego z mocy prawa. Poprawność merytoryczna, dydaktyczna i wychowawcza podręczników ma być weryfikowana na etapie ich przygotowania i odbioru.

PAP, bk