Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Filip Ciszewski 05.12.2017

Nowe zasady pracy kierowców. Polska nie jest osamotniona w proteście

14 krajów, w tym Polska sprzeciwia się zaostrzeniu zasad pracy kierowców w transporcie międzynarodowym. Poinformował o tym po unijnej naradzie w Brukseli minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. 
Posłuchaj
  • Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk o szukaniu kompromisu w kwestii reguł pracy kierowców w ruchu międzynarodowym (IAR)

Minister podkreślił, że protekcjonistyczne zabiegi nie mogą zwyciężyć. - Nie mogą zniszczyć wolnego przepływu usług i handlu. To jest kwestia znalezienia kompromisu, ale kompromisu, który nie pozwoli szkodzić przedsiębiorcom w transporcie międzynarodowym z Polski, Słowacji, czy Węgier, czyli wszystkich tych, którzy dzisiaj bez problemu dają sobie na tym rynku radę - dodał minister. 

Zgodnie z propozycjami Komisji Europejskiej sprzed kilku miesięcy, kierowca ciężarówki już po trzech dniach od przekroczenia granicy unijnego państwa ma być objęty tamtejszymi przepisami o płacy minimalnej i delegowaniu pracowników. To wiąże się ze wzrostem kosztów i skomplikowanymi procedurami. 

Największa grupa przeciwników jest z Europy Środkowo-Wschodniej. Te kraje uważają że propozycje Komisji uderzają w tańszą konkurencję właśnie z tego regionu. Polscy przewoźnicy mówią, że to próba wyeliminowania ich z rynku. Ale do grupy przeciwników dołączyły także między innymi Hiszpania, Irlandia i Portugalia, które argumentowały, że plany Komisji nie biorą pod uwagę położenia geograficznego kraju i że ucierpią państwa na peryferiach Wspólnoty. 

fc