Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
migracja
migrator migrator 08.01.2010

IPN proponuje lekcje o tym jak działała SB

Zajęcia takie zostały przygotowane w katowickim oddziale IPN, a w roku szkolnym 2009/2010 rozszerzone na cały kraj.

Zajęcia takie zostały przygotowane w katowickim oddziale IPN, a w roku szkolnym 2009/2010 rozszerzone na cały kraj.

Jak działała esbecja

"W wyniku naszego operacyjnego działania syn figuranta Benedykt ubiegający się o przyjęcie w poczet studentów Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na kierunek fizyka, nie został dopuszczony do egzaminów."

"Kontynuując kombinację operacyjną mającą na celu uniemożliwienie figurantowi wykorzystywania prywatnego samochodu osobowego postanowiono wniosek do Kolegium Karno-Administracyjnego wysłać w dniu 15.07.1977 r., w którym będzie się proponować odebranie prawa jazdy".  "Podjęto decyzję o czasowym wyłączeniu telefonu figurantowi.”
 
Powyższe fragmenty to tylko urywki jednego z licznych meldunków operacyjnych sprawy operacyjnego rozpracowania „Emisariusz”.

86 kilometrów bieżących teczek

Dokument ten jest jednym z wielu akt znajdujących się w Instytucie Pamięci Narodowej. Łączny zasób archiwum przekracza 86 kilometrów bieżących akt.

Zgromadzone dokumenty mają bardzo zróżnicowany charakter, wiele z nich w sposób znakomity obrazuje, jakie działania aparat represji PRL prowadził przeciwko niepokornym obywatelom.

Nie zawsze były to metody brutalne, bardzo często działania SB po prostu w sposób znaczny utrudniały codzienne życie nieposłusznym im ludziom i ich rodzinom.

Jak uczyć o tym w szkole ?

Biuro Edukacji Publicznej Instytutu Pamieci Narodowej oraz Biuro Udostępniania i  Archiwizacji Dokumentów IPN przygotowało propozycje lekcji archiwalnej z wykorzystaniem wybranych dokumentów z archiwum IPN.

Lekcja składa się dwóch części: w pierwszej uczniowie poznają zasady działania archiwum i proces postępowania ze zgromadzonymi tam dokumentami; druga część zajęć to analiza przykładowych dokumentów.

mch, źr. IPN