Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
migrator migrator 23.04.2010

Gen. Andrzej Błasik, "pilot klasy mistrzowskiej"

Dowódca Sił Powietrznych gen. Andrzej Błasik pilotował samoloty wielu typów, miał najwyższe uprawnienia instruktorskie. Chociaż 10 kwietnia był pasażerem tragicznego lotu, to zginął śmiercią lotnika - podkreślają koledzy.

Był pilotem klasy mistrzowskiej, odznaczony m.in. złotym medalem Za zasługi dla obronności kraju, srebrnym medalem Siły Zbrojne w Służbie Ojczyzny, Brązowym Krzyżem Zasługi (...), pośmiertnie odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski - powiedział premier Donald Tusk podczas ceremonii powitania trumien z ciałami ofiar katastrofy. - Zostawił żonę Ewę, syna Michała, córkę Joannę - dodał Tusk.

"To on zmienił polskie lotnictwo" - powiedział o tragicznie zmarłym dowódca 2. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu gen. Włodzimierz Usarek.

Wprowadził F-16

"Samoloty F-16 na poznańskich Krzesinach to było jego dziecko. On budował tę infrastrukturę, przygotował całe zaplecze, organizował szkolenia. Potem, jako dowódca Sił Powietrznych, był odpowiedzialny za wdrażanie tych samolotów" - mówił Usarek.

"On zmienił polskie lotnictwo: wprowadził nie tylko samoloty F-16, ale także samoloty CASA i Hercules. Teraz chciał wprowadzić nowy system szkolenia lotniczego. Andrzej był wspaniałym dowódcą, kolegą, dobrym mężem i ojcem, a także znakomitym pilotem. Rzadko zdarza się taki zwierzchnik: jako dowódca umiał wysłuchać podwładnych, dawał wolną rękę, można było przy nim wspaniale pracować" - dodał.

Żegnał zabitych w katastrofie CASY

Po tragedii CASY pod Mirosławcem w styczniu 2008 r. żegnał kolegów - jak o nich mówił - "kwiat polskiego lotnictwa". Wtedy też zginął jego przyjaciel, gen. pilot Andrzej Andrzejewski.

Za punkt honoru postawił sobie, żeby zrobić wszystko, by do podobnego dramatu już nigdy nie doszło. Kiedy specjalna komisja ekspertów przedstawiła lotnictwu 25 punktów do poprawy w procedurach, Błasik dorzucił jeszcze kolejnych 30 od siebie. Rozliczał z nich dowódców na odprawach.

Dowódca Sił Powietrznych

Błasik, pilot klasy mistrzowskiej, latał od czasów szkolnych. Urodził się w 1962 roku w Poddębicach. W 1981 ukończył Liceum Lotnicze, a następnie rozpoczął studia w Wyższej Oficerskiej Szkole Lotniczej - Szkole Orląt - w Dęblinie. Ukończył ją cztery lata później, otrzymując promocję na stopień podporucznika i tytuł pilota.

Zawodową służbę rozpoczął w 8. pułku lotnictwa myśliwsko-bombowego w Mirosławcu jako pilot samolotów Lim-6. W kolejnej jednostce - 40. pułku lotnictwa myśliwsko-bombowego w Świdwinie, gdzie latał szkolnymi Iskrami i myśliwsko-bombowymi Su-22 - doszedł do stanowiska dowódcy eskadry. W tej jednostce uzyskał w 1991 roku tytuł pilota roku.

Po ukończeniu Akademii Obrony Narodowej w 1995 roku trafił do Dowództwa Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej, jak wtedy nazywały się dzisiejsze Siły Powietrzne. Pracując w szefostwie lotnictwa we WLOP ukończył kurs oficerów sztabowych Holenderskiej Akademii Obrony w Hadze.

W 2001 roku z dowództwa WLOP wrócił do jednostek lotniczych - najpierw był szefem szkolenia 2. brygady lotnictwa taktycznego w Poznaniu, potem dowódcą 31 bazy lotniczej w Poznaniu-Krzesinach. W marcu 2004 znów przeszedł do szefostwa wojsk lotniczych Sił Powietrznych, skąd wrócił do poznańskiej brygady, obejmując jej dowództwo.

Latem 2005 uzyskał pierwszy stopień generalski. W styczniu 2007 został komendantem-rektorem dęblińskiej Szkoły Orląt, ale już w kwietniu został awansowany na generała dywizji i został dowódcą Sił Powietrznych. W sierpniu tego samego roku został generałem broni.

Był pilotem klasy mistrzowskiej z 1500 godzinami nalotu ogólnego, w tym 560 godzin spędził pilotując bojowe Su-22. Także pełniąc najwyższe funkcje dowódcze pozostawał czynnym pilotem. Miał uprawnienia instruktorskie do szkolenia we wszystkich warunkach atmosferycznych na samolotach Su-22 i TS-11 Iskra. Zasiadał za sterami niewielkich pasażerskich Jak-ów-40, ale i sportowych Zlinów-42M, pilotował PZL-101 Gawron, myśliwce Lim-2, Lim-5 i Lim-6M. Wykonał loty zapoznawcze na wielu typach samolotów wojskowych innych państw, w tym Hawk MK-51, Mirage-2000, Tornado, F-16 i F-18.

Generał Błasik zginął 10 kwietnia w katastrofie polskiego samolotu rządowego w Smoleńsku razem z prezydentem Lechem Kaczyńskim, jego małżonką i innymi najwyższymi dowódcami wojska. Pełniący obowiązki głowy państwa marszałek Sejmu Bronisław Komorowski pośmiertnie awansował go do najwyższego generalskiego stopnia.

ag, PAP