Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Klaudia Dadura 01.05.2019

Jadwiga Emilewicz o 15-leciu Polski w UE: to historia sukcesu polskich przedsiębiorców

- 15 lat naszej obecności w Unii Europejskiej to historia sukcesu polskich przedsiębiorców - oceniła minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz. Dodała, że w tej beczce miodu jest łyżka dziegciu. - Kraje UE starają się szczelnie bronić dostępu do swoich lokalnych rynków - dodała.
Posłuchaj
  • Jadwiga Emilewicz o 15 latach w Unii (IAR)
Czytaj także

- Jeżeli mielibyśmy ważyć wady i zalety naszego członkostwa w Unii Europejskiej, z całą pewnością zalety wygrywają - powiedziła Emilewicz. Podkreśliła, że polscy przedsiębiorcy zyskali przede wszystkim "wejście na niemal półmiliardowy rynek". - Widzimy, jak rozwinęli się eksportowo, w zakresie usług, ale też towarów, to jest ogromna historia sukcesu polskich przedsiębiorców - wskazała szefowa MPiT. 

Minister dodała, że nasze firmy pokazały w tym czasie, że są energiczne i potrafią sobie radzić na wymagających rynkach. Zaznaczyła, że zaletą jest nie tylko dostęp do dużego rynku, ale również do kapitału, co dało im możliwość dostarczania produktów bardziej złożonych. - Ci, którzy eksportują rosną szybciej i wówczas mają szanse szybciej się rozwijać - kontynuowała Emilewicz. 

Zwróciła również uwagę, że przedsiębiorca, który zaczyna dostarczać towary na zagraniczne rynki również dywersyfikuje swój portfel towarów i usług. 
Według niej polskie firmy coraz chętniej i częściej nie tylko eksportują, ale też inwestują. - Osadzają swoją produkcję w krajach UE i, co ciekawe, przejmują lokalne firmy - podkreśliła.

Jako przykład podała jednego z naszych wiodących producentów rowerów, który w ubiegłym roku wykupił największego producenta rowerów w Holandii. - To bardzo piękna historia, gdy w światowej stolicy cyklistów rowery dostarczane na ten rynek produkowane są pod Przasnyszem - zaznaczyła.

Forum dla polskich przedsiębiorców 

Emilewicz dodała, że na takie przejęcia lokalnych firm na unijnych rynkach decydują się też nasi producenci opon, stali, czy aluminium. - Ta historia dzieje się niemal w każdym segmencie - oceniła. 

Dotyczy ona, jak podkreśliła, nie tylko dużych producentów, ale też firm z sektora MŚP, które przejmują sieci małych sklepów, pralni czy piekarni. - Takie akwizycje też wydarzyły się w ubiegłym roku - powiedziała. 

Emilewicz zapowiedziała, że w czerwcu, razem z niemiecką izbą handlową, MPiT będzie organizować forum dla polskich przedsiębiorców. - Podczas tego wydarzenia będziemy prezentować listę średnich firm niemieckich polskim przedsiębiorcom, którzy już dzisiaj zastanawiają się nad tym, czy nie warto w ten sposób pozyskać nowy rynek - zapowiedziała. 

Szefowa MPiT zwróciła też uwagę, że kraje unijne starają się szczelnie bronić dostępu do swoich rynków lokalnych wprowadzając systemy certyfikacji. - Choćby takie regulacje jak pakiet mobilności, który bardzo poruszył polskich usługodawców - podsumowała.

kad