Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Mateusz Brożyna 27.07.2019

F1. Mercedes chce powtórzyć sukces sprzed roku. Williams z poprawkami na Hockenheim

Po raz drugi z rzędu od przerwy w 2017 roku na Hockenheimring odbędzie się wyścig Formuły 1 o Grand Prix Niemiec. Po dziesięciu rundach liderem pozostaje obrońca tytułu Brytyjczyk Lewis Hamilton z Mercedesa. 
  • W klasyfikacji generalnej konstruktorów Mercedes ma przewagę ponad 150 punktów nad Ferrari
  • Rekordzistą toru jest Fin Kimi Raikkonen, obecnie kierowca Alfy Romeo
  • Tor został wybudowany w 1936 roku na potrzeby testów Mercedesa


W 2019 roku kierowcy rywalizują w 70. sezonie mistrzostw świata Formuły 1. Po ośmiu latach przerwy wraca jedyny polski kierowca w historii F1 Robert Kubica. Portal PolskieRadio24.pl z tej okazji przygotował specjalny serwis, w którym można znaleźć wszystkie najważniejsze informacje związane z wydarzeniami na torach.

formula_1200.jpg
F1 - ROBERT KUBICA W WILLIAMSIE - Serwis specjalny

Lider cyklu wygrał w tym roku już siedem wyścigów, ostatnio triumfował w swoim "domowym" - na Silverstone. Hamilton ma 223 punkty i zmierza po szósty w karierze tytuł mistrza świata. Dwa zwycięstwa odniósł drugi kierowca ekipy Mercedes Fin Valtteri Bottas, a jedno Holender Max Verstappen z Red Bulla.

W klasyfikacji konstruktorów na czele także Mercedes z przewagą ponad 150 pkt nad Ferrari. W najtrudniejszej sytuacji jest zespół Williamsa, którego kierowcy - Robert Kubica i Brytyjczyk George Russell - jako jedyni w stawce nie wywalczyli dotychczas żądnego punktu. Zespół Polaka zapowiada, że przed wyścigiem w Niemczech wprowadzi do bolidów pakiet nowych rozwiązań, które mają zmienić osiągi, ale dotychczasowe modyfikacje nie przyniosły większych efektów. Bolidy teamu Williams są nadal najwolniejsze w stawce. 

- Od kiedy jeździłem na Hockenheim minęło już sporo czasu. To wymagający tor, z mieszanką wolnych i szybkich zakrętów. Nie mogę się doczekać ponownej jazdy tam, jak i sprawdzenia nowych części w aucie. Mam nadzieję, że poprawimy nasze tempo. Jeśli samochód będzie tak dobry jak na Silverstone, to czeka nas trochę radości - przekazał Kubica, cytowany w komunikacie zespołu.

Pewne nowości sprzętowe, jak i w ustawieniach bolidów Williams testował już w trakcie GP Wielkiej Brytanii i zdaniem starszego inżyniera wyścigowego Dave'a Robsona zespół jest zadowolony z efektów.


- Dzięki zmianom Robert i George osiągnęli najlepszy wynik w sezonie. Będziemy testować kolejne elementy w nadchodzących wyścigach - zaznaczył. 

Kubica Russell 1200F.jpg
"Królowa motorsportu" jest tajemnicza. Warto ją poznać [WYWIAD]

Tegoroczny wyścig będzie drugim po rocznej przerwie, jaka miała miejsce w 2017 roku, gdy GP Niemiec się nie odbyło, choć o tym, że organizatorzy mają poważne problemy finansowe głośno było już rok wcześniej. Jednak dopiero pod koniec 2016 szef obiektu Georg Seiler oficjalnie potwierdził, że kolejne Grand Prix Niemiec jest poważnie zagrożone.

Okazało się, że właścicielom obiektu nie udało się dojść do porozumienia w kwestiach finansowych z ówczesnym szefem F1 Bernie Ecclestone'em, który dość znacznie podniósł wysokość opłat za prawo organizacji rundy wyścigowej. Hockenheim przez kilka lat nie był w stanie spełnić takich samych wymagań finansowych, jak inne europejskie tory. Powodem było wycofanie się kilku sponsorów, do tego w Niemczech wpływy ze sprzedaży biletów były z roku na rok mniejsze. Ecclestone negocjował nawet nowy kontrakt na sezon 2017 na specjalnych warunkach, z obniżoną o połowę opłatą licencyjną, ale to także nie pomogło.

Już w 2015 i 2016 roku GP Niemiec przyniosło organizatorom straty finansowe. Programu obniżenia kosztów nie udało się zrealizować, w tej sytuacji władze toru nie podpisały umowy na 2017.


W ostatnich latach GP Niemiec odbywało się przemiennie, raz na Hockenheim, a w następnym sezonie na torze Nuerburgring. Jednak ten drugi obiekt także nie mógł podjąć się organizacji GP 2017, gdyż nie otrzymał dotacji od miejscowego samorządu, co było warunkiem koniecznym.


Na czele listy zwycięzców na Hockenheim są dwaj kierowcy. Cztery razy najszybsi byli Niemiec Michael Schumacher (1995, 2002, 2004, 2006) oraz Hamilton (2008, 2011, 2016, 2018). Trzy razy na najwyższym stopniu podium stanął Hiszpan Fernando Alonso (2005, 2010, 2012), który już rozstał się z Formułą 1. 

Grand Prix Monako Kubica 1200F.jpg
Dziwne decyzje Williamsa. Kubica nadal to potrafi [KOMENTARZ]

Podczas wyścigu na kierowcy mają tu do przejechania 67 okrążeń, każde po 4574 m. W sumie 306,458 km. Rekordzistą toru jest Fin Kimi Raikkonen (obecnie Alfa Romeo), który w 2004 roku przejechał okrążenie w czasie 1.13,780. 

Tor został wybudowany w 1936 roku na potrzeby testów Mercedesa. Po II wojnie światowej obiekt przebudowano, pierwszy wyścig Formuły 1 odbył się w roku 1970. Trybuny wokół toru mogą pomieścić 120 000 kibiców.

Niedzielna Grand Prix Niemiec zostanie rozegrana po raz 64., a po raz 37. na Hockenheim. Na Nuerburgringu kierowcy rywalizowali dotychczas 26 razy, jeden wyścig w 1959 roku odbył się na torze Avus. 


W poprzednim sezonie wygrał Hamilton, drugi był Bottas, a trzeci Raikkonen, jeszcze w barwach Ferrari. Prowadzący w wyścigu od startu Niemiec Sebastian Vettel (Ferrari) wypadł z toru na 52. okrążeniu, uszkodził przednie zawieszenie i musiał się wycofać. 

PAP Obajtek Kubica 1200.jpg
Daniel Obajtek: będąc w Formule 1, uwiarygadniasz się w biznesie [WYWIAD]

Klasyfikacja MŚ (po 10 z 21 wyścigów):
1. Lewis Hamilton (W. Brytania/Mercedes) 223 pkt
2. Valtteri Bottas (Finlandia/Mercedes) 184 
3. Max Verstappen (Holandia/Red Bull) 136 
4. Sebastian Vettel (Niemcy/Ferrari) 123 
5. Charles Leclerc (Monako/Ferrari) 120 
6. Pierre Gasly (Francja/Red Bull) 55 
7. Carlos Sainz Jr. (Hiszpania/McLaren) 38 
8. Kimi Räikkönen (Finlandia/Alfa Romeo) 25 
9. Lando Norris (W. Brytania/McLaren) 22
10. Daniel Ricciardo (Australia/Renault) 22 
11. Nico Huelkenberg (Niemcy/Renault) 17 
12. Kevin Magnussen (Dania/Haas) 14 
13. Sergio Perez (Meksyk/Racing Point) 13 
14. Daniił Kwiat (Rosja/Toro Rosso) 12 
15. Alexander Albon (Tajlandia/Toro Rosso) 7 
16. Lance Stroll (Kanada/Racing Point) 6 
17. Romain Grosjean (Francja/Haas) 2 
18. Antonio Giovinazzi (Włochy/Alfa Romeo) 1
19. Robert Kubica (Polska/Williams) 0
. George Russell (W.Brytania/Williams) 0

Klasyfikacja konstruktorów:
1. Mercedes 407 pkt
2. Ferrari 243 
3. Red Bull 191 
4. McLaren 60 
5. Renault 39 
6. Alfa Romeo 26 
7. Racing Point 19 
8. Toro Rosso 19 
9. Haas 16
10. Williams 0 

(mb)