Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Przemysław Goławski 19.11.2020

Wiceszef MSZ: Komisja Europejska chce władzy, która nie jest przewidziana w unijnych traktatach

- Komisja Europejska nie może być w jednej osobie prokuratorem i sędzią – wskazał w czwartek na łamach "Rzeczpospolitej" wiceszef MSZ Paweł Jabłoński.

"Rz" zapytała wiceministra, czy sporze o powiązanie wypłat z praworządnością jesteśmy skazani na porozumienie, bo bez budżetu Unia długo funkcjonować nie może.

- Nie da się dziś nic powiedzieć z całkowitą pewnością, ale prawdopodobieństwo, że do porozumienia dojdzie, istnieje, bo Unia wielokrotnie pokazywała, że potrafi przezwyciężać różne spory. Ten obecny wziął się stąd, że część krajów uważała, iż grożąc wetem, blefujemy i ostatecznie zgodzimy się na przyznanie Komisji Europejskiej instrumentu, który pozwoli jej arbitralnie wstrzymać środki dla Polski. To wynik stereotypowego myślenia części krajów na północy Europy, że kraje Europy Środkowej są w stanie przystać na wszystko dla pieniędzy, bo tak naprawdę tylko dla nich są w Unii - powiedział Paweł Jabłoński.

Jacek Saryusz-Wolski 1200 PL.jpg
Saryusz-Wolski: niektóre rządy europejskie chcą nas zepchnąć do pozycji wasala

Władza nieprzewidziana w unijnych traktatach

Jak zaznaczył, jest jasne, że "Komisja Europejska nie może być w jednej osobie prokuratorem i sędzią, zawłaszczyć sobie władzę, która nie jest przewidziana w unijnych traktatach – to byłoby sprzeczne właśnie z zasadą praworządności".

- Nie mówiąc o tym, że zgoda na odblokowanie całego budżetu – a jednocześnie na to, by następnego dnia Komisja mogła taką blokadę wprowadzić dla Polski czy Węgier, byłaby z naszej strony co najmniej nierozsądna - dodał.

Czytaj także:

Wiceminister zaznaczył, że zasady budżetowe nie mogą być arbitralne, muszą opierać się na obiektywnych kryteriach. - Może to przybrać różne formy: zmiany przyjętego już rozporządzenia, osobnego protokołu czy innego dokumentu. W każdym przypadku muszą to być jednak zapisy prawnie wiążące. W tej sprawie przedstawiliśmy bardzo jasno nasze stanowisko i jesteśmy gotowi do rozmów o każdym sposobie wprowadzenia go w życie, ale ten warunek – pewności prawa – musi być spełniony - podkreślił.

Projekt rozporządzenia dotyczącego mechanizmu jest częścią pakietu rozporządzeń okołobudżetowych. Aby został przyjęty, wymaga tylko większości kwalifikowanej w Radzie UE i zwykłej większości w Parlamencie Europejskim, jednak jako część całego pakietu budżetu unijnego wymaga jednomyślności.

pg