Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Agnieszka Kamińska 29.09.2010

Klienci bankruta wracają do kraju

Klienci bankruta wracają do krajufot. PAP

Biuro podróży Orbis Travel zgłosiło wniosek o upadłość. Zarząd spółki poinformował o tym dziś rano. W związku z tym urząd marszałkowski uruchamia infolinię dla poszkodowanych klientów.

Dla klientów biura uruchomiono następujące telefony:

22 5979523

22 5979552

22 5979520

Jak wynika z informacji przekazanych przez Orbis Travel, poza granicami kraju przebywa ok. 1 tys. osób. Klienci biura znajdują się w Turcji, na Krecie, w Egipcie, na Rodos, Malcie i na Majorce. Biuro poinformowało również, że zablokowało już sprzedaż imprez.

Jak poinformowała portal polskieradio.pl Anna Groszyk z biura prasowego marszałka, jeszcze w środę do kraju wróci 80 osób z Turcji, które pojechały na urlop z Orbis Travel. Wrócą z wakacji zgodnie z planem.

Urząd Marszałkowski dowiedział się o zgłoszeniu upadłości rano w środę, kiedy wpłynęło pismo od zarządu.- Robimy wszystko, żeby sprowadzić turystów do kraju – zapewnia rzeczniczka.

Rano odbyło się spotkanie urzędników z przedstawicielami biura. Ustalano, gdzie dokładnie przebywają turyści, jak można sprowadzić ich do kraju, czy opłacane są hotele.

Ubezpieczenie na 6 mln złotych

Orbis ma gwarancję ubezpieczeniową na kwotę ponad 6 mln zł w Signal Iduna. W pierwszej kolejności pieniądze zostaną przeznaczone na ściągnięcie turystów do Polski, reszta na zwrot wpłaconych zaliczek. "My mamy gotówkę, a marszałek decyduje, jak ją wydać. To, kiedy zostanie ona uruchomiona, leży w gestii marszałka" - poinformowała rzeczniczka towarzystwa Sylwia Mikiel.

Szef MSZ Radosław Sikorski zapowiedział, że jego resort będzie sprawdzał, czy klienci biura przebywający poza granicami Polski "mają warunki powrotu do kraju".

Dwa tysiące osób zapłaciło za wycieczki

Oprócz klientów, którzy przebywają poza krajem, poszkodowanych jest ok. 2 tys. osób, którzy wpłacili za wycieczki i na razie nie wyjadą - szacuje prezes Polskiej Izby Turystyki Jan Korsak. "Firma nie informowała PIT o swoich problemach. My nie mamy też odpowiednich regulacji, które by nam pozwoliły na sprawdzanie kondycji finansowej danego biura podróży" - zaznaczył.

"Biuro podróży nie realizowało budżetu"

O sytuacji firmy i ubezpieczeniu zostali poinformowani partnerzy biznesowi PBP Orbis. "Mamy nadzieję, że podejdą odpowiedzialnie do tej sytuacji" - powiedział PAP Michał Olbrychowski z biura prasowego firmy.

Z komunikatu PBP Orbis wynika, że przyczyną złożenia wniosku o upadłość jest decyzja głównego udziałowca,

Funduszu Enterprise Investors, o niedofinansowaniu spółki. Fundusz odpowiada, że Orbis sprzedawał wycieczki poniżej kosztów, co przyczyniło się do jego trudnej sytuacji. "Ponadto partnerzy biznesowi spółki żądali bardzo wysokich przedpłat na swoje usługi" - powiedział Sebastian Król z Enterprise Investors. Jego zdaniem biuro nie realizowało budżetu na ten rok.


agkm, polskieradio.pl, PAP