Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Katarzyna Pyssa 24.05.2021

"Szkoła, która nie uczy wartości, nie spełnia funkcji wychowawczej". Szef MEiN o nowych elementach w programie szkolnym

- Szkoła, która nie uczy w ogóle żadnych wartości, nie spełnia funkcji wychowawczej. Uczenie bez elementów systemu wartości jest pomyłką - powiedział w wywiadzie dla poniedziałkowego "Do rzeczy" minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.

Jak zaznaczył Czarnek, rząd stara się "zwiększyć atrakcyjność zawodu nauczyciela i poprawić jego wizerunek w społeczeństwie". - Poprawa sytuacji i statusu społecznego nauczyciela, a także wzmocnienie etosu zawodowego ma służyć jednemu - lepszemu kształceniu - podkreślił.

czarnek 1200 pap.jpg
"Spowoduje zwiększenie wynagrodzeń wszystkich nauczycieli". Szef MEiN o Polskim Ładzie

Odnosząc się do kwestii powrotu do tzw. edukacji klasycznej Czarnek zastrzegł, że powrót do kształcenia, jakie było w Polsce przed II wojną światową, jest niemożliwe. - Natomiast możliwe jest stopniowe wprowadzanie jej elementów - ocenił.

Poinformował, że jeden z zespołów pracujących w MEiN zajmuje się "sięgnięciem do zestawu sztuk wyzwolonych (m.in. właściwie rozumianej retoryki, dialektyki, gramatyki) i przywróceniu na większą skalę filozofii, ale też obowiązkowej etyki, jeśli nie religii".

- Szkoła, która nie uczy w ogóle żadnych wartości, nie spełnia funkcji wychowawczej. Pierwszymi, którzy mają funkcję wychowawczą, są oczywiście rodzice i środowisko rodzinne, ale szkoła musi ich wspomagać. Uczenie bez elementów systemu wartości jest pomyłką - stwierdził minister edukacji i nauki.

Kształcenie humanistyczne w szkołach

Zdaniem Czarnka, "wszelkie błędy, które przeradzają się w konflikty, włącznie z wojnami, zaczynają się od fałszywej wizji człowieka". - Jeśli człowiek nie wie, jaki jest cel jego życia, nie potrafi odróżnić dobra od zła, to znaczy, że mamy do czynienia z problemem na poziomie edukacji i wychowania - zastrzegł.

Podkreślił, że "elementy edukacji, które znamy z historii, czasów I i II Rzeczypospolitej, kształtowały człowieka w duchu wartości, które ukonstytuowały od początku nasze społeczeństwo i które są w nim obecne". - W tym sensie musimy postawić na właściwe rozumiane kształcenie humanistyczne, by uczniowie nauczyli się rozumieć człowieka takim, jakim on jest - zaznaczył.

spot 1200 twitter.jpg
Szczepienia nastolatków przeciwko COVID-19. Zobacz spot przygotowany przez MEiN

Czytaj także:

Jednocześnie Czarnek zastrzegł, że "nie ma nic przeciwko tolerancji czy integracji społecznej". - Jest tylko jedno pytanie: jak rozumiemy tolerancję? Ja rozumiem ją szeroko, jako akceptację człowieka ze wszystkimi jego odmiennościami, natomiast nie rozumiem jej jako akceptacji dla złych czynów, dla demoralizacji, jako akceptacji dla rewolucji seksualnej i wywracania porządku społecznego - mówił.

Czarnek poinformował, że MEiN ma gotowy projekt branżowych centrów umiejętności, które będą tworzone w powiązaniu ze środowiskami przedsiębiorców tak, by uatrakcyjnić naukę zawodu. - Już dziś widać, że udało się przekonać wielu uczniów do wybierania szkolnictwa zawodowego. W ubiegłym roku 56 proc. uczniów zdecydowało się kształcenie zawodowe na poziomie szkoły średniej. Ten proces chcemy wzmacniać we współpracy z przedsiębiorcami - zaznaczył.

kp