Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Katarzyna Karaś 22.11.2010

Więcej wypadków tylko w Rumunii i Bułgarii

W ciągu ostatnich 10 lat liczba ofiar wypadków drogowych w Polsce spadła o 17 proc., w Europie - o 35 proc. Zagrożenie na polskich drogach jest dwukrotnie wyższe niż na drogach UE.
Więcej wypadków tylko w Rumunii i Bułgariifot. East News

W roku ubiegłym w wypadkach drogowych na świecie zginęło 1,3 mln ludzi.

- Jeżeli nie będziemy podejmować skutecznych działań, to liczba ofiar wypadków drogowych może wzrosnąć do 2 mln - mówi dyrektor departamentu analiz i nadzoru w MSWiA Jacek Zalewski. - Jeżeli natomiast takie działania będą podejmowane, to spadnie do 1 mln - dodaje.

Zalewski twierdzi, że wypadki drogowe mogą stanowić w 2020 roku trzecią, pod względem częstotliwości, przyczynę zgonów. Przypomina, że w 1990 roku były dziewiątą przyczyną zgonów.

Polska lepsza tylko od Rumunii i Bułgarii

W 2009 roku na polskich drogach zginęło ponad 4,5 tys. osób, w Unii Europejskiej - 39 tys. - Więcej wypadków niż w Polsce, w przeliczeniu na milion mieszkańców, jest w krajach UE jedynie w Rumunii i Bułgarii - mówi marszałek Sejmu Grzegorz Schetyna.

Dodaje, że śmierć jednej osoby w wypadku drogowym to dla państwa średnio koszt około 1 mln euro. Przypomina, że kraje UE chcą zmniejszenia liczby wypadków drogowych do 2020 roku o 50 proc.

Wiceminister sprawiedliwości Piotr Kluz podkreśla, że zagrożenie na polskich drogach jest ciągle dwukrotnie wyższe niż na drogach UE, a prawdopodobieństwo zgonu - czterokrotnie wyższe.

Zaznacza, że zostały stworzone odpowiednie ramy prawne, by umożliwić skuteczne podejmowanie akcji ratunkowych.

- Zaostrzono przepisy Kodeksu karnego, dotyczące jazdy w stanie nietrzeźwym, stworzona została też sieć ośrodków dla osób pokrzywdzonych przestępstwem, a także sieć bezpłatnej pomocy psychologicznej i prawnej - mówi Kluz.

Karta ofiar wypadków

Rzecznik praw obywatelskich Irena Lipowicz wskazuje na potrzebę ograniczenia przewlekłości postępowania w sprawach dotyczących wypadków drogowych, zmiany sposobu postępowania wobec ofiar nieletnich i nieletnich świadków (np. wprowadzenie jednego przesłuchania).

- Brakuje organizacji otaczających opieką rodziny, przygotowywane ekspertyzy są często niewiarygodne, a podejście policji do ofiar wypadków schematyczne - podkreśla Lipowicz.

Minister sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski informuje, że w ramach międzyresortowej grupy roboczej ma zostać opracowana Karta ofiary wypadku drogowego, by ułatwić - jak mówi - przezwyciężenie negatywnych skutków wypadków i opracować standardy postępowania służb.

Wiceminister infrastruktury Radosław Stępień przypomina, że trwa budowa ponad 1,4 tys. km autostrad i dróg szybkiego ruchu. Przygotowywane jest też specjalne oświetlenie tych dróg, tak by ułatwić poruszanie się samochodem.

kk