Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Damian Nejman 10.11.2021

Sankcje wobec Białorusi. UE kończy prace nad 5. pakietem restrykcji, ma rozpocząć prace nad kolejnym

Unia Europejska kończy prace nad piątym pakietem sankcji wobec Białorusi, tym razem za wykorzystywanie migrantów do ataku hybrydowego. Z ustaleń brukselskiej korespondentki Polskiego Radia Beaty Płomeckiej wynika, że są już ustalenia, by rozpocząć dyskusję o szóstym pakiecie.
premier 1200 (1).jpg
Premier: chcemy zaostrzyć sankcje wobec Białorusi, rozmawiamy z partnerami w UE

Obecnie dyskusje w Unii koncentrują się na sfinalizowaniu prac nad sankcjami w najbliższy poniedziałek, na spotkaniu ministrów spraw zagranicznych 27 krajów w Brukseli. I wtedy możliwe jest zielone światło dla rozpoczęcia nowych restrykcji, nakładanych od ubiegłego roku za sfałszowanie wyborów prezydenckich i brutalne represje wobec protestujących.

Piąty pakiet sankcyjny jest w całości przygotowany w reakcji na instrumentalne wykorzystywanie migrantów przez reżim w Mińsku. Kolejny też ma być odpowiedzią na to, co dzieje się na zewnętrznej granicy Unii, choć jeszcze nie wiadomo, kogo nowe restrykcyjne miałyby objąć. W piątym pakiecie mowa jest o 30 osobach i firmach zaangażowanych w proceder masowego sprowadzania migrantów z Bliskiego Wschodu i Afryki i one mają być wpisane na czarną listę z zakazem wjazdu do Wspólnoty i zablokowanymi aktywami w Europie.

Restrykcje mają objąć przede wszystkim linie lotnicze

Brukselska korespondentka Polskiego Radia informowała już w ubiegłym tygodniu, że restrykcje mają objąć przede wszystkim linie lotnicze, w tym białoruskiego, narodowego przewoźnika. Wprawdzie Belavia jest już objęta restrykcjami i nie może lądować na europejskich lotniskach ani korzystać z przestrzeni powietrznej państw członkowskich, ale cały czas leasinguje samoloty od irlandzkich firm. Teraz ma być pozbawiona technicznego wsparcia z Unii.

Czytaj także: 

samolot 1200 free.jpg
Prezydent: Polska chce nałożenia sankcji na linie lotnicze przewożące migrantów na Białoruś

Beata Płomecka donosiła w ubiegłym tygodniu o unijnym dokumencie, który ustala kryteria zaostrzenia sankcji. Na razie kompromisowe uzgodnienia przewidują, że restrykcje będą dotyczyć przyszłych kontraktów, te obecne mają być realizowane. - W tej sprawie toczy się jeszcze dyskusja wśród państw członkowskich - powiedział brukselskiej korespondentce Polskiego Radia jeden z unijnych dyplomatów.

W trakcie prac nad nałożeniem sankcji na linie lotnicze dyskutowano o objęciu nimi także tureckiego przewoźnika, bo on odgrywa dużą rolę, organizuje między innymi wspólne loty z Belavią - powiedział brukselskiej korespondentce Polskiego Radia jeden z unijnych dyplomatów.

Inny rozmówca Beaty Płomeckiej dodał, że sprawa jest delikatna, bo Turkish Airlines mają połączenia ze wszystkimi europejskimi krajami. Z ustaleń ekspertów badających proceder sprowadzania migrantów do Europy wynika, że Stambuł jest jednym z punktów dowozu, tak zwanych hubów, obok Dubaju i Moskwy.

dn