Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Anna Wittenberg 28.06.2011

Kampania "Tiry na tory" nabiera rozpędu

Instytut Spraw Obywatelskich zebrał już prawie 60 tys. podpisów pod apelem do premiera o przeniesienie tranzytu towarów z dróg na szlaki kolejowe.
Logo tiry na toryLogo tiry na toryfot.tirynatory.pl
Posłuchaj
  • Prezes Instytutu Rafał Górski zapowiedział, że elementem prowadzonej kampanii będzie także wywieszenie billboardów
  • Agnieszka Górnicka z agencji badawczej stwierdziła, że duża część społeczeństwa jest za przeniesieniem tirów na tory
  • Agnieszka Górnicka przybliżyła wyniki badań
  • W ocenie prezesa Instytutu Spraw Obywatelskich Rafała Górskiego, w Polsce brakuje woli politycznej do podejmowania działań zwiększających rolę transportu kolejowego
Czytaj także

Prezes Instytutu Rafał Górski powiedział, że elementem prowadzonej kampanii informacyjnej będzie też rozwieszenie w sierpniu billboardów nawiązujących do jej treści, a zarazem do zbliżających się wyborów. Będzie ichw całym kraju 500 i ma na nich widnieć hasło: "Wybierz tiry na tory i idź na wybory".

Organizatorzy deklarują, że będą zachęcać polityków, aby podopisali się pod tą ideą. Tym, którzy poprą pomysł i zdobędą miejsca w parlamencie, chcą po wyborach przypominać, aby wywiązywali się z obietnic dotyczących przenoszenia tirów na tory.

Społeczeństwo popiera przeniesienie tirów na tory

Podczas konferencji zorganizowanej w Warszawie przez Instytut Spraw Obywatelskich mówiono o poparciu obywateli, jakim cieszy się idea zastąpienia ciężkiego transportu samochodowego transportem kolejowym.

Zdaniem uczestniczącej w spotkaniu Agnieszki Górnickiej z agencji badawczej , która analizowała postawy Polaków wobec tego zagadnienia, duża część społeczeństwa jest za przeniesieniem tirów na tory. - Około połowy wszystkich naszych badanych jest gotowa poprzeć taką akcję , jest gotowa również poprzeć polityków, którzy na poważnie zajęliby się tym tematem w kampanii wyborczej – wyjaśniała Agnieszka Górnicka

Wyniki badań mówią jednoznacznie jak odebrano kampanie

Badaniem objęto około 1500 osób z całego kraju w wieku od 20 do 40 lat. Wynika też z niego, że Polacy zgadzają się na duże dofinansowanie transportu kolejowego. Rekomendowany przez Unię podział środków przeznaczonych na infrastrukturę transportową wynosi 40% dla transportu kolejowego i 60% dla transportu drogowego.

- Około dwóch trzecich badanych twierdzi, że jest to podział właściwy lub wręcz uważa, że wydatki na transport kolejowy powinny mieć większy udział , nawet do 50% - mówi Agnieszka Górnicka

Wyniki wspomnnianych sondaży dowodzą , że poparcie akcji "Tiry na tory" przez kandydata na parlamentarzystę zwiększyłoby jego szanse na uzyskanie głosu u 48% respondentów, a zmniejszyłoby szansę zaledwie u 2%.

Politycy boją sie odważnych decyzji?

W ocenie prezesa Instytutu Spraw Obywatelskich Rafała Górskiego decydentom brakuje woli politycznej do podejmowania działań zwiększających rolę transportu kolejowego:

- Naszym zdaniem w tej chwili lobby autostradowo-paliwowe jest na tyle silne, że bardzo trudno z tym pomysłem się przebić, ale ten proces będzie postępowal w dobrym kierunku, czyli takim, że nie będziemy niszczyć polskich dróg tirami, a ładunki będą jeździły po drogach szynowych – podkreśla Rafał Górski

W Europie Zachodniej przy użyciu transportu intermodalnego, czyli wykorzystującego więcej niż jedną gałąź transportu, w tym kolej, przewozi się od 10 do 15% ładunków. W Polsce tylko około 2%.

Na prowadzenie trwającej od stycznia ubiegłego roku dwuletniej ogólnopolskiej kampanii społecznej "Tiry na tory" Instytut Spraw Obywatelskich dysponuje kwotą dwóch milionów złotych. Pieniądze pochodzą z unijnego programu "Infrastruktura i środowisko" oraz z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

mr