Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Szymon Gebert 20.10.2011

Pilot za sterami 48 godzin? Już teraz połowa zasypia

Ponad połowa z kilkuset szwedzkich pilotów samolotów pasażerskich przyznała, że zdarzyło się im zasnąć podczas pilotowania maszyny z pasażerami na pokładzie.
Boeing 777 linii Japan AirlinesBoeing 777 linii Japan AirlinesFot. Eluveitie/Wikimedia Commons

O problemie zmęczenia pilotów czytamy dziś w dzienniku „Svenska Dagbladet”.

Dziennikarz gazety opisuje incydent, kiedy drugi pilot samolotu pasażerskiego nie mógł wrócić do kabiny po wizycie w toalecie, bo pierwszy pilot w międzyczasie zasnął i nie reagował na dzwonek i stukanie do drzwi.

Siedmiu na dziesięciu pilotów przyznaje się do popełnienia z powodu zmęczenia znaczącego błędu trakcie pilotowania maszyny. Większość badanych lotników uważa, że obowiązujące w tym zawodzie normy czasu pracy zagrażają bezpieczeństwu lotów.

Badania w Danii i w Norwegii przynoszą podobne rezultaty.

Obecne europejskie przepisy pozwalają na trzynastogodzinną pracę pilotów z możliwością dwugodzinnego jej przedłużenia. Według zapowiedzi, czas pracy pilotów może w przyszłości zostać przedłużony nawet do 16 godzin.

Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>

Wbrew opinii samych pilotów, przedstawiciele szwedzkich władz lotniczych twierdzą jednak, że czas pracy lotników nie stanowi zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu lotniczego.

sg