Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Tomasz Owsiński 27.10.2011

Wydawcy kuszą nauczycieli do zakupu podręczników

O rynek podręczników szkolnych dla 5 milionów uczniów walczy kilkunastu liczących się wydawców i kilkudziesięciu mniejszych.
Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjnesxc.hu/public domain

Rynek nowych podręczników się kurczy, bo mamy niż demograficzny."Rzeczpospolita" pisze, że część wydawców książek stosuje wątpliwe chwyty, aby zwiększyć sprzedaż.

Wydawcy przekonują nauczycieli, do których należy decyzja o wyborze książek na przykład bonusami. Aby dostać dodatkowy komplet książek czy oprogramowanie na tablicę edukacyjną, trzeba wypełnić deklarację, ilu uczniów kupiło nowy podręcznik, i podstemplować ją u dyrektora.

Wydawcy rzadziej niż kiedyś proponują szkołom bonusy. Częściej organizują szkolenia dla nauczycieli z metodykami, a ci przekonują, że dany podręcznik najlepiej spełnia wymagania.

Dla zwiększenia sprzedaży niektóre podręczniki wydaje się razem z ćwiczeniami, więc uczniom trudno je potem odsprzedać młodszym kolegom. Albo robi się drobne zmiany i podręcznik nazywa "nowym". By przyhamować zapędy wydawców, MEN chce pozwolić na zmianę podręczników nie częściej niż co trzy lata.

IAR, to