Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Katarzyna Karaś 09.02.2012

Uwaga na konkursy w sieci. Co się za nimi kryje?

Organizacja konkursów w sieci stała się popularną metodą na zdobywanie baz danych osobowych. Prowadzące je firmy reklamują się, że zdobywają dane kilku tysięcy osób dziennie.
Uwaga na konkursy w sieci. Co się za nimi kryje?sxc.hu/cc

Mechanizm jest prosty: "Gratuluję! To nie żart! Wypełnij formularz i wygraj! Potwierdź nagrodę!" - zachęcają reklamy konkursów, w których, jak zapewniają organizatorzy, wystarczy szybko wpisać dane osobowe, by wygrać smartfon, tablet czy telewizor - informuje "Dziennik Gazeta Prawna".

Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>

Firmy organizujące konkursy i zbierające w ten sposób informacje o internautach zapewniają, że nie łamią prawa. Pytają (za pomocą trudnej do odczytania czcionki) o zgodę na akceptację swoich regulaminów oraz o zgodę na przetwarzanie danych w "celach marketingowych podmiotów trzecich".

Podkreślają, że "nie sprzedają, jedynie przekazują" te dane swoim partnerom. Zapewniają też, że naprawdę przyznają nagrody, a protokoły ich wręczania są do wglądu. Mimo to formuła tego typu konkursów budzi sporo zastrzeżeń.

Jak oceniają eksperci, prawna formuła "powierzenia danych osobowych" w takim przypadku nie ma zastosowania. - Powierzyć można takie dane innemu podmiotowi tylko do realizacji celów własnych, a nie cudzych. Marketing na rzecz innej firmy jest ewidentnie celem cudzym - ocenia dr Paweł Litwiński z Kancelarii Radców Prawnych i Adwokatów.

- Konkursy jako metoda na uzyskanie danych osobowych to może być świetna metoda. Ale muszą być zachowane naprawdę jasne zasady nagradzania. Najlepiej nie loterie czy gry zręcznościowe, tylko np. konkursy na stworzenie hasła, logo dla firmy czy konkursy wiedzy - komentuje Paweł Sala, członek grupy ds. e-mail marketingu w branżowej organizacji IAB. - Bardzo szkodliwa wizerunkowo jest sytuacja, gdy uczestnik gry dostaje ofertę od zewnętrznego partnera, która jest przedstawiana jako nagroda - dodaje Sala.

PAP,kk