Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Michał Chodurski 16.05.2012

"Sytuacja finansowa mediów publicznych jest dramatyczna"

Mówili o tym na posiedzeniu senackiej komisji kultury prezesi TVP i Polskiego Radia.
Wejście do Senatu RPWejście do Senatu RPSenat

Juliusz Braun i Andrzej Siezieniewski zwracali uwagę na spadające od lat wpływy z abonamentu.

Juliusz Braun zaznaczył, że wpływy abonamentowe dla Telewizji Polskiej w ciągu lat spadły z 900 milionów do 200 milionów złotych. Prezes TVP podkreślił, że media publiczne w Polsce są na ostatnim miejscu wśród krajów europejskich jeśli chodzi o środki, jakie przeznacza obywatel na funkcjonowanie publicznej telewizji i radiofonii.

W Polsce jest około 13 i pół miliona gospodarstw domowych, z czego połowa nie ma zarejestrowanych odbiorników, 24 procent nie płaci abonamentu, 20 procent jest zwolnionych z opłat - mówił Juliusz Braun. Oznacza to, że abonament uiszcza 7 procent odbiorców, czyli niespełna milion gospodarstw domowych. Do tego - jak zaznaczył prezes TVP - Poczta Polska nie kontroluje pobierania opłat abonamentowych.

Juliusz Braun wyraził nadzieję, że Poczta Polska będzie wystawiać wnioski o egzekucję, a urzędy skarbowe będą egzekwować te kwoty.

Prezes Polskiego Radia Andrzej Siezieniewski obawia się, że malejące dochody spółki zmuszą radio publiczne do komercjalizacji. Przypomniał, że 10 lat temu 68 - 70 procent źródeł finansowania radia publicznego stanowiły dochody z abonamentu. W tym roku jest to nieco ponad 52 procent, a w 2013 roku sytuacja pod tym względem może się okazać jeszcze mniej korzystna dla zadań misyjnych Polskiego Radia - powiedział Andrzej Siezieniewski.

Prezes Polskiego Radia zaznaczył, że w związku ze spadającymi wpływami z abonamentu, spółka stoi przed koniecznością drastycznych cięć.

Szef Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Jan Dworak podkreślił, że głównym problemem dotyczącym finansowania mediów są anachroniczne przepisy ustawy abonamentowej. Dworak zaznaczył, że KRRiT, która nie ma inicjatywy legislacyjnej, przy woli politycznej gotowa jest zaproponować własne rozwiązania.

Szef senackiej komisji kultury Grzegorz Czelej zadeklarował, że komisja gotowa jest podjąć inicjatywę ustawodawczą, przy zgodzie szefa rządu. Zwracając się do Donalda Tuska, Grzegorz Czelej oświadczył, że komisja może przedstawić rozwiązania, które uzdrowią sytuację mediów publicznych. Ponad dwa miesiące temu minister administracji i cyfryzacji Michał Boni deklarował, że nowa ustawa medialna powinna powstać do końca sierpnia tego roku.

Zobacz galerię - dzień na zdjęciach>>>

mch