Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Tomasz Jaremczak 13.02.2013

Andrzej Siezieniewski: oferta radia publicznego jest unikatowa

Wynalezienie sposobu przysyłania dźwięku na odległość było tak ważne jak wynalezienie druku. Przekroczono wielki próg umasowienia kultury - uważa prezes Polskiego Radia Andrzej Siezieniewski.
Andrzej SiezieniewskiAndrzej SiezieniewskiPAP/Stach Leszczyński
Posłuchaj
  • Andrzej Siezieniewski, Prezes Polskiego Radia (IAR)
Czytaj także

W środę obchodzimy Światowy Dzień Radia.

Prezes Polskiego Radia Andrzej Siezieniewski przypomina, że prawie dziewięćdziesiąt lat temu pojawiła się nagle możliwość "uczestniczenia" bez fizycznej obecności i to było "gigantyczne osiągnięcie", na miarę cywilizacji. Można było o wszystkim wiedzieć bardzo szybko, nie wychodząc z domu znaleźć się w salach koncertowych, teatralnych, na stadionach sportowych. Wszystko działo się na żywo: nie znano sposobu zapisywania dźwięku. Radio zawładnęło społeczną wyobraźnią.

Andrzej Siezieniewski zwraca uwagę na ogromne przyspieszenie technologiczne w ostatnich latach. Dominuje świat obrazkowy, ale pozycja radia nawet "jeśli ustąpiło trochę miejsca obrazkom", nie słabnie. Radio jest bowiem medium towarzyszącym, nie wymaga wysiłku, oderwania od zajęć. Umacnia się też w internecie. Technologia pozwala do dźwięku dodawać obrazy, komentować. To już nie jest czysty przekaz audio.

Prezes Polskiego Radia podkreśla wyjątkową pozycję radia publicznego na rynku medialnym. Tę wyjątkowość określa "misja" a więc informowanie, objaśnianie rzeczywistości, dostarczanie rozrywki, promowanie kultury, edukowanie. - To w odpowiednich proporcjach sprawia, że oferta radia publicznego jest "unikatowa i jest wartością samą w sobie - podkreślił Andrzej Siezieniewski.

IAR, tj