Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Beata Krowicka 27.08.2013

Facebook wykorzystywał dane użytkowników w reklamach. Wypłaci im po... 15 dolarów

Portal społecznościowy wypłaci odszkodowania 614 tysiącom użytkowników. Zadośćuczynienie za wykorzystanie ich danych nie będzie jednak zawrotne - informuje BBC.
Facebook wykorzystywał dane użytkowników w reklamach. Wypłaci im po... 15 dolarówPAP/EPA/PETER DaSILVA

Facebook wykorzystał w tzw. sponsorowanych materiałach (Sponsored Stories) nazwiska i zdjęcia ok. 150 milionów swych użytkowników, ale odszkodowanie dostaną tylko ci, którzy odpowiedzieli na e-mail w tej sprawie, rozesłany przez portal. Około 614 tysięcy użytkowników Facebooka otrzyma po 15 dolarów.

Także organizacje zajmujące się ochroną prywatności dostaną od Facebooka odszkodowania. O ich wypłacie zdecydował amerykański sąd. Pozew zbiorowy przeciwko Facebookowi wytoczyło pięciu użytkowników, podkreślając, że dane osobowe wykorzystano w programie Sponsored Stories, nie płacąc im za to, ani nie dając możliwości rezygnacji z uczestnictwa.
Program ten jest reklamą produktów pojawiającą się na profilach użytkowników Facebooka. Są to produkty, które przyjaciele danego użytkownika ocenili pozytywnie, klikając przycisk "Lubię to".
Sąd ocenił, że Facebook zarobił na Sponsored Stories ok. 73 milionów dolarów. Teraz portal będzie musiał zmienić reguły, by zapewnić użytkownikom większą kontrolę nad tym, w jaki sposób ich dane będą w przyszłości wykorzystywane.

 

''

IAR, PAP, bk