Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Michał Chodurski 05.11.2013

Rząd będzie mógł donosić do Unii na polskich kierowców

Rząd przyjął projekt ustawy, który wprowadza do naszego prawa unijną dyrektywę zobowiązującą państwa do przekazywania danych kierowców, łamiących przepisy drogowe.
Rząd będzie mógł donosić do Unii na polskich kierowcówpolicja.pl
Posłuchaj
  • Łukasz Majchrzak z Inspekcji Transportu Drogowego o nowym systemie identyfikacji kierowców (IAR)
  • Maciej Wroński z Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego uważa, że system sprawdzi się w przypadku przestępstw drogowych, a nie wykroczeń. (IAR)
Czytaj także

Dzięki nowym przepisom powstać ma Krajowy Punkt Kontaktowy, który na żądanie zagranicznych służb drogowych automatycznie przekazywać będzie dane polskich kierowców.

Technicznie jesteśmy już gotowi do startu systemu - powiedział IAR rzecznik ministerstwa spraw wewnętrznych Paweł Majcher. Rzecznik tłumaczy, że system jest komputerowym programem, połączonym z Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców. - Policjant, na przykład w Lizbonie, będzie mógł sprawdzić dane pojazdu lub kierowcy - podkreśla Majcher. Chodzi między innymi o sytuacje przekroczenia dozwolonej prędkości, jazdy bez zapiętych pasów, przejeżdżania na czerwonym świetle, przewożenia dziecka bez specjalnego fotelika czy prowadzenia z telefonem w ręku.

Z kolei polskie służby będą miały możliwość szybszego dostępu do danych zagranicznych kierowców, którzy na przykład zostali złapani przez fotoradar w Polsce - powiedział IAR Łukasz Majchrzak z Inspekcji Transportu Drogowego. - W zdecydowanym stopniu ułatwi to postępowanie, ponieważ w sposób automatyczny będziemy mogli wysyłać zapytania o to, kto jest właścicielem danego pojazdu - powiedział Majchrzak.

Ale nasi eksperci są sceptyczni do efektów nowych rozwiązań. Zdaniem Macieja Wrońskiego z Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego system sprawdzi się w przypadku przestępstw drogowych a nie wykroczeń. Wciąż będzie problem z egzekucją zagranicznych mandatów - ocenia Wroński. Według niego jeśli kierowca ponownie nie zostanie zatrzymany w kraju, gdzie popełnił wykroczenie drogowe, ukaranie go będzie trudne. - Dochodzenie, prowadzenie postępowania w sprawie o wykroczenie w stosunku do cudzoziemca będzie nadal dosyć iluzoryczne. Od właściciela pojazdu, do ustalenia kierowcy niestety jest jeszcze droga daleka - uważa Wroński.

Unijna dyrektywa wchodzi w życie 7 listopada, ale polskie przepisy do niej muszą "przejść ścieżkę legislacyjną" i wejdą w życie najwcześniej w styczniu. MSW wydało na oprogramowanie Krajowego Punktu Kontaktowego milion 52 tysiące złotych. Nie wiadomo jeszcze jakie będą koszty jego utrzymania.

Zobacz wiadomości Radia Kierowców>>>

mc