Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Beata Krowicka 18.11.2013

Katastrofa samolotu w Kazaniu. Znaleziono czarne skrzynki

Eksperci odnaleźli czarne skrzynki z zapisem parametrów lotu, ale, jak twierdzą, mogą być kłopoty z ich odczytaniem, bowiem rejestratory zostały poważnie uszkodzone.

Rosyjscy eksperci znaleźli czarne skrzynki samolotu, który rozbił się w niedzielę w Kazaniu. Boeing 737 runął na pas startowy i stanął w płomieniach. Zginęli wszyscy, którzy znajdowali się na jego pokładzie - 44 pasażerów i 6 członków załogi.
W Tatarstanie ogłoszono żałobę narodową. Flagi państwowe zostały opuszczone do połowy masztów, a w meczetach i cerkwiach odprawiane są nabożeństwa żałobne. Niezależne śledztwa w sprawie przyczyn katastrofy prowadzą: Międzypaństwowy Komitet Lotniczy i Komitet Śledczy.
Grupami ratowników bezpośrednio dowodzi szef ministerstwa do spraw nadzwyczajnych sytuacji Władimir Puczkow, który złożył kondolencje rodzinom ofiar. - Proszę przyjąć wyrazy współczucia po śmierci waszych bliskich. Dołożymy wszelkich starań, abyście nie zostali sami w nieszczęściu, w tej trudnej sytuacji - dodał rosyjski minister.

Specjaliści koncentrują się na ewentualnych, dwóch przyczynach katastrofy: awarii urządzeń pokładowych i błędach pilotów.

Zginęli wszyscy na pokładzie

Samolot, należący do linii lotniczych Tatarstan Airlines, leciał z Moskwy do Kazania. Przy podejściu do lądowania piloci zgłaszali problemy z urządzeniami pokładowymi. Gdy próbowali odejść na drugi krąg, samolot uderzył o pas startowy i stanął w płomieniach. Co prawda, ratownicy w bardzo krótkim czasie ugasili pożar, ale nie udało się nikogo uratować. Na pokładzie było 44 pasażerów i 6 członków załogi, wśród nich starszy syn prezydenta Tatarstanu Irek Minnichanow i szef tatarskiego FSB Aleksandr Antonow.

Informację o katastrofie przekazał wicepremier Tatarstanu Jurij Kamałtynow, który dodał: - Na lotnisko ściągnęliśmy niezbędny sprzęt i ratowników. Ugasiliśmy pożar. Komitet Śledczy zabezpiecza materiał dowodowy. Port lotniczy będzie zamknięty do poniedziałku, do godziny 12.00.

Pasażerowie, którzy kilka godzin wcześniej lecieli tym samolotem, twierdzą, że był on w tragicznym stanie technicznym. Rosyjskie służby nadzoru lotniczego już rozpoczęły kontrolę w liniach lotniczych Tatarstan. Na lotnisku w Kazaniu pracują psycholodzy, którzy opiekują się krewnymi ofiar. Pracę rozpoczęli także specjaliści, mający wyjaśnić przyczyny katastrofy.

Rzecznik Komitetu Śledczego FR Władimir Markin poinformował, że śledczy rozważają różne wersje przyczyn katastrofy, jak błąd w pilotowaniu, usterka techniczna i niekorzystne warunki pogodowe. Wszelako śledztwo zostało wszczęte z punktu 3. artykułu 263. Kodeksu Karnego FR ("naruszenie przepisów bezpieczeństwa w ruchu i eksploatacji transportu powietrznego"). Warunki pogodowe na lotnisku w Kazaniu w chwili katastrofy były trudne - padał deszcz ze śniegiem, wiał silny wiatr.

Problemy z samolotem linii Tatarstan

Rozbity Boeing 737-500 był eksploatowany od ponad 23 lat. Po raz pierwszy wzbił się w powietrze w czerwcu 1990 roku. W barwach linii Tatarstan latał od grudnia 2008 roku. Wcześniej był użytkowany m.in. przez Bulgaria Air, Uganda Airlines i Air France. Agencja Interfax podała, że maszyna ta już raz lądowała awaryjnie w Kazaniu - 26 listopada 2012 roku. Przyczyną było rozhermetyzowanie samolotu. Maszyna zawróciła na lotnisko po 20 minutach. Na pokładzie było wówczas 78 osób. Nikt nie ucierpiał.

Linie Tatarstan to narodowy przewoźnik lotniczy Tatarstanu. Na rynku działa od 1999 roku. Obsługuje regularne połączenia lotnicze na terytorium Rosji. Lata też do niektórych stolic państw WNP (Baku, Duszanbe, Erewan i Taszkient) oraz kilku miast europejskich (Praga, Stambuł). Wykonuje również loty czarterowe. W swoim parku ma samoloty Boeing 737-500 i Boeing 737-400, Airbus A319 oraz TU-154.