Słuchacz skarży się, że na licznych infoliniach nic nie można załatwić bez nagrywania rozmowy. Komunikat, który często słyszy w słuchawce, brzmi: "Pragnę poinformować, że mając na uwadze Państwa bezpieczeństwo, rozmowy są nagrywane. Jeżeli nie akceptują Państwo tego, prosimy o rozłączenie". Słuchacz nagrywany być nie chce i pyta, co w związku z tym ma robić?
Praktyczną radę w tej kwestii Janusz Weiss zdobył, dzwoniąc do UOKiK. - Biorąc pod uwagę jak konkurencyjny jest rynek usług świadczonych przez telefon, być może wyjściem dla konsumentów jest zrezygnowanie z takiego przedsiębiorcy, który nie daje wyboru dla nagrywania - tłumaczyła Małgorzata Cieloch, rzecznik instytucji.
UOKiK nie ma żadnych prawnych środków, którymi mógłby zmusić podmioty gospodarcze, by proponowały konsumentom alternatywne kanały kontaktu. Janusz Weiss sprawdził więc, jakie kompetencje w tej kwestii ma Główny Inspektor Danych Osobowych.
Janusz Weiss sprawdza. Wcześniejsze audycje >>>
- Z punktu widzenia ustawy o ochronie danych osobowych najistotniejsze jest, że jesteśmy informowani, że ktoś pozyskuje dane osobowe, czyli je przetwarza. Osoba, która dzwoni w imieniu firmy czy instytucji musi się przedstawić i wyjaśnić, w jakim celu nasze dane będą przetwarzane. Drugi istotny element to zakres danych, które musimy przekazać. Za każdym razem musimy się zastanowić, czy ten zakres jest adekwatny do sprawy, w której kontaktujemy się z daną firmą czy instytucją - tłumaczyła Małgorzata Kałużyńska-Jasak, rzecznik GIODO.
Audycja "Wszystko, co chciałbyś wiedzieć i nie boisz się zapytać" towarzyszy słuchaczom Jedynki codziennie od poniedziałku do piątku. O godz. 8.40 Janusz Weiss przedstawia temat, którym tego dnia będzie się zajmował, o godz. 12.50 oraz 14.10 relacjonuje postępy poszukiwań, a w głównym wydaniu audycji o godz. 16.30 podsumowuje całodzienne działania, rozmawia z ekspertami i przedstawia wnioski.
pg/bch