Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Kamil Starczyk 17.10.2019

Hubble zarejestrował kometę. Przybyła z innego układu planetarnego

Kosmiczny teleskop zarejestrował z największą dotąd dokładnością kometę - z dystansu ponad 400 mln km. 2I/Borisov to drugi znany międzygwiezdny obiekt, który wleciał do Układu Słonecznego.

nasa_black_hole.gif
Czarna dziura rozerwała gwiazdę. Zobacz niezwykłe nagranie

Pierwszym znanym międzygwiezdnym obiektem była kometa Oumuamua, którą zaobserwowano przed dwoma laty.

- Podczas gdy Oumuamua wyglądała na skałę, Borisov jest naprawdę aktywna, bardziej przypomina typową kometę. Zagadką pozostaje, dlaczego te dwa ciała tak się od siebie różnią - opowiada David Jewitt z University of California w Los Angeles. Astronom kieruje grupą naukowców, obserwujących kometę za pomocą teleskopu.

Oba obiekty dostarczają bezcennych wskazówek na temat składu chemicznego, struktury i charakterystyki pyłu obiektów, z których formują się planety.

- Choć inny system gwiezdny może mocno różnić się o naszego, podobieństwo tych komet do obiektów, które utworzyły Układ Słoneczny, jest uderzające - podkreśla Amaya Moro-Martin ze Space Telescope Science Institute in Baltimore.

gwiazda_gigant1200.jpg
Odkryto gwiazdę-giganta. Jej cząsteczka waży tyle, ile cała ludzka populacja

Najbliżej już 7 grudnia

Kometa zbliża się do Słońca i najmniejszy dystans od gwiazdy osiągnie 7 grudnia. Będzie wtedy od niej oddalona o ok 300 mln km, czyli dwukrotnie bardziej niż Ziemia.

W połowie przyszłego roku, uciekając już z naszego systemu, znajdzie się w takiej samej odległości od Słońca jak Jowisz, czyli 500 mln km. Być może później, po milionach lat, trafi do innego systemu planetarnego.

Kometę, 30 sierpnia, odkrył krymski astronom-amator Giennadij Borysow. Po intensywnych obserwacjach specjaliści ustalili jej orbitę świadczącą o pozasłonecznym pochodzeniu.

Dotąd wszystkie znane komety pochodziły z zawierającego wiele małych obiektów, znajdującego się na rubieżach Układu Słonecznego pasa Kuipera lub hipotetycznego, odległego aż o rok świetlny od Słońca, Obłoku Oorta.

Naukowcy sądzą, że Borisov i Oumuamua to pierwsze z wielu dostrzeżonych pozasłonecznych komet.

kstar