Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Trójka
Martin Ruszkiewicz 01.10.2013

"Mam Haka na Raka", czyli młodzież kontra czerniak

Ruszyła pierwsza w Polsce ogólnopolska kampania społeczna dotycząca profilaktyki czerniaka stworzona przez młodzież w ramach programu "Mam Haka na Raka".
Mam Haka na Raka, czyli młodzież kontra czerniakmateriały promocyjne

W każdym roku w Polsce stwierdza się około 2500 nowych zachorowań na czerniaka, a 1200 osób umiera z tego powodu. Nowa kampania, nawołując do obserwacji znamion na ciele, pomoże zmienić te niepokojące statystyki.

Izabela Sałamacha z biura organizacyjnego programu, mówiła radiowej Trójce, że obecna kampania jest nietypowa.

- Na billboardach mamy oczywiście odniesienie do ciała i widzimy w wersji damskiej tzw. pieprzyk pod parasolem, a w przypadku mężczyzn obserwujemy samuraja, który walczy z pieprzykiem. Natomiast w spocie radiowym i telewizyjnym pomysłem młodzieży było przedstawienie walki z czerniakiem w konwencji spotkania ważnych person z dziennikarzami - zaznaczyła Sałamacha.

- W ciągu ostatnich kilku lat notuje gwałtowny przyrost zachorowań na czerniaka - stwierdził Janusz Meder z Polskiej Unii Onkologii.

Ekspert podkreślił, że szczególnie po wakacjach należy obserwować swoje ciało, żeby zobaczyć czy nasze znamiona nie wykazują jakiejkolwiek dynamiki.

- Chodzi przede wszystkim o powiększanie się, zmianę barwy na bardziej ciemniejszą, zwykle czarną lub ciemnobrązową. Jeśli znamy swoje ciało, to widzimy, że te niebezpieczne znamiona znacznie się odróżniają - wyjaśnił Meder.

Program ”Mam Haka na Raka” co roku dedykowany jest innemu nowotworowi. Do tej pory młodzież w ramach programu propagowała wśród Polaków profilaktykę raka piersi, szyjki macicy, prostaty, płuc oraz jelita grubego. W pięciu dotychczasowych edycjach programu wzięło udział 3 113 zespołów, czyli 15 705 uczestników.

Audycji "Na wyciągnięcie ręki" można słuchać w każdy poniedziałek o godz. 18.35. Zapraszamy.

mr