Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Anna Borys 16.06.2014

Afera taśmowa: Nowak i Parafianowicz o terminalu LNG i stanie PGNiG

Były minister transportu i wiceprezes zarządu PGNiG do spraw korporacyjnych o polskim gazie. W jednym z opublikowanych przez tygodnik "Wprost" fragmentów rozmowy między Sławomirem Nowakiem i Andrzejem Parafianowiczem poruszona zostaje kwestia opóźnienia w budowie terminalu LNG.
PGNiGPGNiGPGNiG
Posłuchaj
  • Andrzej Parafianowicz (IAR): Pierwotnie terminal miał być uruchomiony w czerwcu 2014 roku, teraz mówi się o rocznym opóźnieniu, a jak twierdzi Parafianowicz - pojawia się też data 2017 roku
  • Sławomir Nowak (IAR): przyznał rację Parafianowiczowi, jeśli chodzi o stosunki z włoską firmą.
Czytaj także

Rozmowa odbyła się w lutym 2014 roku.

Niekorzystne umowy
Parafianowicz tłumaczy, że umowa na budowę terminalu z włoskim koncernem Saipem podpisana w 2010 roku ogranicza wpływ inwestora na tempo prac, bo podpisywano"niekorzystne umowy", co pozwala włoskiej firmie bezkarnie opóźniać prace. Pierwotnie terminal miał być uruchomiony w czerwcu 2014 roku, teraz mówi się o rocznym opóźnieniu, a jak twierdzi Parafianowicz - pojawia się też rok 2017.

Rury bez atestu
Sławomir Nowak przyznał rację Parafianowiczowi, jeśli chodzi o stosunki z włoską firmą. Mówił, że koncern jest "bezczelny" i chce kłaść rury bez żadnych atestów co będzie skutkowało tym, że - jak się wyraził - "przyjdzie pierwsza lepsza kontrola i to wszystko wywali w powietrze".

Przerost zatrudnienia w PGNiG
Parafianowicz, który niedługo wcześniej objął stanowisko w gazowym monopoliście PGNiG dzieli się wrażeniami z pracy w spółce. Mówi o chaosie, księstewkach utworzonych w spółkach zależnych i przeroście zatrudnienia. Jak powiedział, to moloch, zatrudniający 33 tysiące osób, biorąc pod uwagę pracowników spółek. Dodał, że budując dom, na wybudowanie 10-metrowej rury czeka się 2 lata, co jak określił, jest absurdem. Parafianowicz wspomniał też, że PGNiG na własne życzenie oddaje rynek, bo nie podłącza do gazu nowych osiedli. Powiedział również o kłopotach w negocjacjach z Katarczykami, którzy mają dostarczyć gaz do Świnoujścia. Problemem jest znów ustalenie daty zakończenia budowy terminalu.
Terminal LNG w Świnoujściu będzie uruchomiony komercyjnie na przełomie maja i czerwca 2015 roku, już jesienią tego roku ruszą testy - poinformował ostatnio minister gospodarki, wicepremier Janusz Piechociński.
IAR, abo