Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Marek Knitter 24.03.2022

PGNiG będzie mieć więcej LNG z terminalu w Kłajpedzie. Wyczarterowała kolejne metanowce

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo zarezerwowało przepustowość terminala LNG w Kłajpedzie. Pierwszy transport skroplonego gazu dla spóki powinien wpłynąć tam na początku maja - poinformował prezes PGNiG Paweł Majewski. 

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo nie podało wielkości zarezerwowanej przepustowości pływającego terminala FSRU w Kłajpedzie. Jednak - jak powiedział Majewski - dzięki uruchomieniu z początkiem maja gazociągu GIPL - gaz z Kłajpedy będzie mógł popłynąć także do Polski.

Prezes przypomniał także, że kontrakt jamalski przewiduje sposób regulowania płatności za gaz, kontrahent nie może dowolnie go zmieniać. 

W środę prezydent Władimir Putin ogłosił, że od krajów "nieprzyjaznych" Rosja będzie się domagała zapłaty za gaz w rublach. Na liście tych krajów są państwa członkowskie UE.

- Nie bardzo jest taka możliwość - ocenił Majewski, pytany o możliwość regulowania płatności do Gazpromu w rublach. - Kontrakt, którego szczegółów zdradzać nie mogę, przewiduje sposób regulowania płatności. To nie jest tak, że kontrahent może sobie dowolnie, życzeniowo zmieniać sposób regulowania płatności - oświadczył prezes PGNiG.

- Będziemy realizować kontrakt, tak jak jesteśmy do tego zobowiązani - podkreślił Majewski.

Zwiększenie możliwości terminala LNG

Prezes PGNiG Paweł Majewski poinformował także, że spółka planuje wykorzystać w 2022 r. całą dostępną przepustowość terminala LNG w Świnoujściu. 

- Obecnie terminal ma przepustowość rzędu 6,2 mld m sześc. gazu rocznie. Staramy się maksymalnie wykorzystać możliwości i skorzystać ze wszystkich slotów - powiedział Majewski.

Przypomniał, że LNG jest jednym z filarów proponowanej przez Komisję Europejska strategii dywersyfikacji.

Czarter metanowców

Prezes PGNiG podał, że spółka wyczarterowała na 2022 r. trzy metanowce do przewozu LNG. Dwie z tych jednostek będą dostępne dla spółki już w I półroczu.

Trzeci wyczarterowany metanowiec ma być dostępny w II półroczu, co oznacza, że w tym okresie spółka będzie miała do dyspozycji w sumie trzy jednostki do przewozu LNG. Każda ma pojemności ok. 160 tys. m sześc. LNG, czyli ok. 80-90 mln m sześc. gazu po regazyfikacji.
Ma to pozwolić na korzystanie z kontraktów typu FOB (Free-on-Board) już od 2022 r., co - według spółki - zdecydowanie poszerzy możliwości działania.

Majewski przypomniał, że w budowie są cztery jednostki przeznaczone do wyczarterowania przez PGNiG. Dwie z nich mają być gotowe w 2023 r., dwie w 2024 r.

Czytaj także:

PAP/mk