Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Trójka
Ewa Dryhusz 24.02.2012

Kiosk z misją

Internetowy serwis "Kiosk De Facto” to pierwsze w Polsce miejsce z prasą dla osób niewidomych i słabowidzących. Ma już 1 900 zarejestrowanych użytkowników, którzy dzięki niemu nie czują się wyłączeni z codziennych spraw.
Kiosk z misjąGlow Images/East News

Kioski z prasą to stały, "niewidoczny" element pejzażu. W internecie powstał jednak kiosk, który został zauważony natychmiast, choć jego klientami są osoby niewidome. Jego użytkownicy podkreślają, że wraz z utratą wzroku traci się wolność, samodzielność i dodatkowo dostęp do czasopism, książek. Dzięki e-kioskowi niewidomi z wielką dumą mogą chwalić się w towarzystwie "Ostatnio czytałem , że...".

Niewidoma czytelniczka magazynu kobiecego wspomina, jaką radość sprawiło jej uruchomienie kiosku. – Bardzo czekałam na każdy numer magazynu, dla mnie to był taki dostęp do tego, co inne kobiety, zdrowe kobiety mają na co dzień – mówi.

Kiosk posiada już 1 900 zarejestrowanych użytkowników. Korzystanie z niego jest bezpłatne i, jak zapowiadają jego twórcy, na pewno tak pozostanie. W ciągu 3 lat aż 56 redakcji prasowych zgodziło się na udostępnianie za darmo niewidomym swoich najświeższych artykułów i jest to ewenement na skalę europejską, a może i światową.

Opisem fotografii do e-kiosku zajmuje się Bogdan Widawka, podróżnik, himalaista . – Świetnie to robi. Bardzo plastycznie, barwnie opisuje zdjęcia, można je sobie wyobrazić – zapewnia jeden z użytkowników kiosku.

Reportaż "Kiosk De Facto" przygotowała Hanna Bogoryja-Zakrzewska.

Reportaży na antenie Trójki można słuchać od poniedziałku do czwartku o godz. 18.15.


''

(pg)